هوش مالی خود را چگونه افزایش دهیم-راهکار و توصیه های لازم

هوش مالی
۱/۵ - (۱ امتیاز)

بخشی از هوش که میتواند موضوعات مربوط به مسائل و مشکلات مالی را شناسایی و حل کند هوش مالی نامیده میشود . بعنوان مثال اگر شما درآمد کافی نداشته باشید با کمک گرفتن از این هوش شما میتواند این مشکل را حل کرده و برای خودتان درآمد ایجاد کنید ، اگر زیر قرض و بدهی باشید باز هم مدیریت و کمک گرفتن از هوش مالی میتواند این مشکل را حل کنید . همچنین اوقاتی هست که شما پول دارید ولی راه سرمایه گذاری درست آن را بلد نیستید که در اینجا نیز این هوش میتواند به کمک شما بیاید و مشکل شما را در سرمایه گذاری حل کند تا بتونید یک سرمایه گذاری درست و بی عیب و نقص انجام بدهید .

با توجه به ارزشی که پول در زندگی همه انسانها دارد بایستی به هوش مالی خود بیشتر توجه کرده و سعی کنیم آن را تقویت نماییم تا با کمک گرفتن از این هوش هم در حل مشکلات مالی خود خوب عمل کنیم و هم راههای درآمد زائی بیشتر را یاد بگیریم .

افزایش هوش مالی

افرادی زیادی وجود دارند که با توجه به اینکه از تحصیلات بالایی برخوردارند و بسیاری از صفات پسندیده را دارند ولی باز هم هوش مالی پایینی دارند و هیچوقت در زندگی خود از نظر مالی احساس رضایت ندارند . این افراد فقط روزمرگی را یاد گرفته اند و مثل یک ربات کارهای تکراری را شبیه روز قبل انجام میدهند . پس این هوش اصلا ربطی به سطح تحصیلات ندارد ولی این دلیل باعث نمیشود که تحصیلات بالا نداشته باشیم .

حتما بخوانید : افزایش هوش مالی و راه های ساده جهت تقویت آن

هوش هیجانی در تعیین هوش مالی بسیار مهم است . اگر نتوانیم در زمینه عواطف و احساسات ، عادتهای بد خود را کنترل کنیم قطعا در حفظ نمودن پولهای خود نیز با مشکل روبرو میشویم . برای مثال کسانی که عادت دارند بیشتر از درآمد خود خرج کنند بزرگترین مقروضان در دنیا هستند که لازم است برای این مشکل چاره ای پیدا کنند .

با ذکر مواردی که در بالا اشاره شده ، پس لازم است روی هوش مالی خود کار کنیم و آن را به درستی تقویت نماییم.

افزایش هوش مالی در تمامی گروههای سنی

توصیه های لازم در افزایش هوش مالی

۱- بر روی چیزهایی که ارزش دارند سرمایه گذاری کنید . 

۲- از تجربیات دیگران استفاده کنید و چشم و ذهنی هوشیار داشته باشید .

۳- اهداف بزرگ داشته باشید .

۴- به دنبال محیط های مناسب برای رشد باشید .

۵- استعداد و توانایی های خود را پیدا کنید و در آنها به رشد و تکامل برسید .

۶- سطوح عالی تحصیلی هیچ مانعی در سر راه رسیدن شما با اهداف بالای مالی نیست .

نکته : بین مردان و زنان فرقی در هوش مالی وجود ندارد و اینکه برخی ادعا میکنند مردان از زنان در زمینه امور مالی باهوش ترند خرافه ای بیش نیست.

حتما بخوانید : راههای موفقیت در زندگی و اصولی که باید رعایت کرد

۱۲ راهکار مهم جهت تقویت هوش مالی

افزایش هوش مالی۱-پس انداز کنید

پس انداز کردن را شروع کنید. فرقی نمی کند چقدر درآمد دارید و از چه مبلغی می خواهید پس انداز کردن را شروع کنید، حتما مبلغی را به عنوان پس انداز کنار بگذارید تا در صورت نیاز محتاج نزدیک ترین فرد خانواده تان هم نشوید.

۲- روی هدف اصلی تمرکز کنید

تمرکز روی هدف اصلی یکی از مهارتهایی است که باید در هوش مالی یاد بگیرید . اجازه ندهید موارد مزاحم وارد ذهن شما شود و انرژی و وقت شما را بگیرد. اگر می خواهید پول خوبی بدست آورید فقط بر روی هدفتان و وسایل لازم برای رسیدن به آن متمرکز باشید.

۳-در کار اعتماد به نفس داشته باشید و آن را افزایش دهید

اعتماد به نفس خود را بالا ببرید و سعی کنید مهارت های مدیریت و تجارت را بخوبی فرا بگیرید و به آن عمل کنید.

۴- مطالعه و خواند جهت افزایش هوش مالی

شما باید هر روز زمانی را به خواندن مطالبی درباره پول و مسائل اقتصادی اختصاص دهید تا به کمک آن بتوانید اطلاعات مالی خود را بهبود ببخشید . برای این منظور میتوانید برنامه های اقتصادی شبکه های تلویزیونی را ببینید و با مطالعه کتاب ها و مجلات اقتصادی اطلاعات مالی خود را افزایش دهید . این نکته را بدانید اطلاعات مالی فقط به معنی دانش مفاهیم مالی نیست بلکه شامل اطلاعات دقیق و جزئی از سرمایه گذاری های شما نیز می شود.

مطالعه و تحقیق در کار

۵-در شرایط روحی نامناسب خرید نکنید

هنگامی که شرایط روحی خوبی ندارید، به هیچ عنوان خرید نکنید. خرید کردن یک راه حل کوتاه مدت برای این حال شماست. ممکن است در همان لحظه حالتان خوب شود اما این احساس زودگذر است.

۶-طرز فکر خود به خرج کردن را اصولی کنید

طرز تفکر خرج کردن بی مورد و اشتباهی را تغییر دهید . سعی کنید در لحظه ای که وسوسه می شوید تا پولهایتان را یکجا خرج کنید، به احساسات دیگری فکر کنید که بتواند شما را از خرج کردن عاطفی برهاند. به جای این‌که فکر کنید زندگی بدون خریدن فلان چیز برای‌تان پوچ است، بیشتر درباره‌ ثروت ساختن و پولدار شدن بیندیشید. وقتی روی خرج کردن تمرکز کنید، هوش مالی‌ شما پایین می آید. ولی وقتیکه به این فکر می کنید چگونه می‌توانید پول بیشتری بسازید، هوش مالی‌ شما افزایش می‌یابد.

۷- خلاق و خیال پرداز باشید 

خلاقیت یکی از مهارت های مهم برای پیشرفت در هر کاری است . شغلی داشته باشید که شما را به چالش بکشد زیرا به چالش کشیدن باعث میشود تلاش شما بیشتر شود و در نتیجه در آن کار بهتر شوید .  مشاغلی که ثابت هستند و اجازه خلاقیت و خیال پردازی به شما نمی دهند جای زیادی برای پیشرفت ندارند. علاقه به شغلی که در آن مشغول هستید به رشد شما کمک میکند و باعث افزایش مهارت هوش مالی در شما خواهد شد.

داشتن برنامه برای کار

۸- برنامه ریزی درست برای پول های رسیده ای که قبلا وجود نداشته

اگر پول به یکباره به دست شما رسیده برای مثال ارثیه ای به شما رسیده است بایستی برای استفاده از آن برنامه ریزی درستی داشته باشید. وقتی ارثیه ای به شما می رسد این تصور را داشته باشید که این آخرین شانس شماست. با ارثیه خود برای آینده تان سرمایه گذاری کنید .

۹-تمامی دارایی تان را به نام یک نفر نکنید

به هیچ وجه اجازه ندهید تمام دارایی مشترک تان به نام شریک مالی تان باشد. حتی اگر این شریک مالی نزدیک ترین فرد به شما باشد.

۱۰-شغل با درآمد کم ربطی به مدرک تحصیلی شما ندارد

اجازه ندهید مدرک تحصیلی تان تعیین کننده سرنوشت شما شود. فقط به این دلیل که مدرک فلان رشته را دارید نباید در شغل کم درآمد مربوط به آن رشته مشغول به کار شوید.

۱۱-در کارهای خیریه شرکت کنید

برخی افراد آنقدر غرق در جمع آوری پول هستند که دیگر توجهی به فقرا و اطرافیان نیازمند خود نمیکنند . هیچ گاه نیازمندان را فراموش نکنید و پولتان را فقط برای خودتان خرج نکنید. برای کمک به دیگران هم برنامه داشته باشید .

۱۲-مدیریت و برنامه ریزی موثر در افزایش هوش مالی

مدیریت و برنامه ریزی زمان و استفاده صحیح از وقت در افزایش هوش مالی تاثیر گذار است. برای این‌که رابطه‌تان با پول بهتر باشد نیاز دارید کارهای بهتری با پول انجام دهید. همچنین سعی کنید خرج روزانه‌تان را شدیداً کنترل کنید تا بدهکار نباشید. هر ماه زمانی را به این اختصاص دهید که برنامه‌ای را برای امور مالی‌تان و نحوه سرمایه گذاری و خرج پولهایتان بنویسید.

1/5 - (1 امتیاز)
۰
برچسب ها :
نویسنده مطلب علی

بدون دیدگاه

logo-samandehi