آموزش زبان انگلیسی با کدام روشها در منزل امکان پذیر است

آموزش زبان انگلیسی
۵/۵ - (۱ امتیاز)

اگر میخواهید در کنار زبان مادری نیاز روزانه شما برای صحبت با مردم دیگر کشورهای دنیا تامین شود قطعا آموزش زبان انگلیسی میتواند این نیاز شما را برآورده سازد. اگر شما زبان انگلیسی را یاد بگیرید میتوانید با نیمی از مردم دنیا و حتی بیشتر آنها به راحتی صحبت کرده و نیاز خود را تامین نمایید .

برخی از مردم نداشتن وقت را دلیلی بر عدم پیگیری برای آموزش زبان انگلیسی میدانند و برخی دیگر نداشتن پول و این سیکل همینطور ادامه دارد . ما در این مطلب از سایت گوگلز قصد داریم شما را با انواع روشهای یادگیری این زبان در منزل آشنا کنیم تا شما بتوانید با یک دید باز روشی را که بهتر میدانید انتخاب کرده و آن را فرا بگیرید . نکته ای که قبل از شروع این مطلب بایستی برای شما بگویم این است که یادگیری زبان انگلیسی برای یک فرد معمولی که بتوان آموزش را در حد قابل قبول دانست حداقل به شش ماه تمرین و آموزش نیاز دارد . برای بیشتر زبان آموزان رفتن از سطح ابتدایی تا پیشرفته بین یک تا دو سال زمان نیاز خواهد داشت . برای یادگیری مناسب هر زبانی باید زمان کافی را به صورت منظم و برنامه ریزی شده به آموزش آن اختصاص دهید.

سخت بودن یک زبان تا حدود زیادی نسبی است. اما باید بدانید که یادگیری زبان انگلیسی تقریبا از تمام زبان های دیگر کشورهای اروپایی برای ما ایرانیان آسان تر است. یکی از دلایل آن این است که فارسی و انگلیسی خویشاوندان دور هستند یعنی ساختارهای گرامری مثل ضمایر ، استفاده از افعال و … در این دو زبان مشابه هم هستند و دیگر اینکه واژه های مشترک زیادی بین این دو زبان وجود دارد که بیشتر آنها از انگلیسی به زبان فارسی ما وارد شده اند . پس با ذکر این دو مورد میتوان امیدوار بود همه بتوانند زبان انگلیسی را تا حدود بسیار زیادی یاد بگیرند .

اگر فکر می کنید که یاد گرفتن زبان انگلیسی در منزل خیلی سخت است ما در این مطلب به شما خواهیم گفت که آموزش زبان لزوما به معنای نشستن پای کتاب و یا یک منبع خاص نیست . برای آموزش هر نوع زبانی منابع زیادی وجود دارند که اگر بصورت صحیح از آنها استفاده کنید می تواند به شما کمک کند تا در مسیر درستی قدم بردارید.

یکی از مزایای اصلی یادگیری زبان انگلیسی در منزل این است که شما کنترل کاملی بر نحوه یادگیری خود دارید و دیگر مجبور نیستید در کلاس به مباحث تکراری که دیگران یاد نمی گیرند بارها و بارها گوش دهید . این آزادی به شما اجازه میدهد تا با استفاده از روش ها و منابعی که مورد علاقه شما هست و با آنها ارتباط خوبی برقرار می کنید به مطالعه بپردازید . پس برای یه شروع خوب از راهکارهای زیر استفاده کنید .

۱ – ایجاد اشتیاق و هدف برای آموزش زبان انگلیسی

داشتن هدف برای یادگیری زبان انگلیسی

مهم ترین مساله برای شروع به یادگیری زبان داشتن یک هدف است که در شما انگیزه ایجاد کند. به دلیل اینکه بایدحداقل ۶ ساعت در روز زبان انگلیسی بخوانید و هر ساعت باید هوشیار ، علاقمند و پرانرژی باشید. باید احساستان را بسازید و در انگلیسی غرق شوید. به یاد داشته باشید که احساس ۸۰ درصد موفقیت را شامل میشود و روش تنها ۲۰ درصد

برای داشتن شور و اشتیاق باید یک دلیل قانع کننده برای یاد گرفتن زبان داشته باشید. به یک دلیل بزرگ برای انجام این کار نیاز دارید. اگر انگیزه شما جهت یادگیری برای مثال پول درآوردن باشد تصور کنید که زبان انگلیسی چگونه میتواند شما را پولدار کند. خانه رویایی ، ماشین رویایی و زندگی رویاییتان را تجسم کنید. هر دلیلی که برای یادگیری دارید و در شما شور و اشتیاق ایجاد میکند بر روی یک کاغذ بزرگ بنویسید و در اتاق تان بچسبانید.

۲ – انتخاب مکان و برنامه مناسب برای یادگیری زبان انگلیسی

جایی را که برای آموزش احساس راحتی دارید انتخاب کنید . یکی کنار پنجره را برای مطالعه و یادگیری انتخاب میکند و دیگری مبل راحتی و … پس حتما مکانی که در آن راحت هستید برای آموزش انتخاب کنید . برای آموزش زبان انگلیسی به برنامه ریزی نیاز دارید . تنها کسی که میتواند این برنامه را برای شما تهیه کند خود شما هستید.برای اینکار باید اهداف خود رو بطور واضح مشخص کنید و یک زمانبندی واقع بینانه طراحی کنید. قبل از شروع به برنامه ریزی سوال های زیر را از خودتان بپرسید :

  • تو کدوم مهارت زبان انگلیسی ضعف بیشتری دارم؟
  • چجوری می تونم سرگرمی ها و علایق ام رو به زبان انگلیسی مرتبط کنم؟
  • برای سه ماه آینده چه اهدافی در مورد یادگیری زبان دارم؟
  • کدوم روزها وقت بیشتری برای مطالعه دارم؟
  • کدوم روزها ممکنه سرم شلوغ باشه و یه درصد به مطالعه نرسم؟

۳ – فیلم ، انیمیشن یا اخبار تماشا کنید

دیدن فیلم برای تقویت زبان انگلیسی

بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی در منزل این است که  فیلم ها را با زبان انگلیسی ببینید. همچنین میتوانید انیمیشن های دوبله نشده را که با آن ارتباط راحت تری برقرار میکنید ببینید .

در هرجا که میتوانید اخبار انگلیسی را ببینید . برنامه های خبری کاملا واضح صحبت میکنند و به دلیل اینکه عکس و ویدیوها را در تلوزیون تماشا میکنید، دقیقا میدانید که در مورد چه چیزی صحبت میکنند. اگر امکان دارد، برنامه ها را ضبط کنید و دوباره گوش کنید. یا میتوانید با اپلیکیشن های اینترنتی مثل BBC iPlayer (دانلود برای اندروید،دانلود برای آیفون) تکرار برنامه های خبری را ببینید.

تا آنجایی که ممکن است به رادیوی انگلیسی گوش کنید. BBC یک کانال عالی است که BBC Radio4 نامیده میشود و بیشتر اوقات صحبت میکند تا اینکه موسیقی پخش کند.اخبار انگلیسی منابع زیادی دارد . PressTV که کانال انگلیسی صدا و سیمای ایران هست می تونه منبع خیلی خوبی برای دنبال کردن اخبار انگلیسی باشه. دنبال کردن اخبار به زبان انگلیسی در ابتدا یه کم مشکل هست زیرا گوینده ها معمولاً سریع صحبت می کنن و از دایره لغات خبری بیشتر استفاده می کنند . ولی اگه روزی ۱۰ تا ۱۵ دقیقه اخبار انگلیسی نگاه کنید، خیلی زود تاثیر مثبت اش رو بر دایره لغات و مهارت شنیداری خودتان احساس می کنید .

فیلم ها را با زیرنویس انگلیسی ببینید تا فارسی . ترجیحاً با فیلم هایی شروع کنین که قبلاً دوبله فارسی اون رو تماشا کردید . اینجوری دیگه مجبور نیستید خیلی به داستان فیلم توجه کنید و تمام تمرکزتان را صرف شنیدن و یادگیری انگلیسی میکنید. حتی اگر ۲۰% از مکالمات فیلم رو متوجه شدین، به مراتب بهتر و مفید تر از زیرنویس فارسی هست .

۴ – یک وبلاگ به زبان انگلیسی داشته باشید

داشتن وبلاگ به زبان انگلیسی برای یادگیری زبان

پیشنهاد من این است که اگر در یادگیری زبان انگلیسی کمی پیشرفت کردید و احساس کردید که حتی می‌توانید در حد چند جمله هم بنویسید، یک وبلاگ انگلیسی کوچک راه اندازی کنید.این روش یکی از بهترین روش های آموزش زبان انگلیسی در منزل این است که به انگلیسی یادداشت کنید. نوشتن می تواند یک فعالیت خلاقانه و آرامش بخش باشد. داشتن یک وبلاگ به زبان انگلیسی بهترین راه برای تمرین مستمر زبان است. علاوه بر اینکه وضع گرامرتان بهتر می شود می توانید کاربرد زبان انگلیسی در زندگی روزانه را هم بهتر یاد بگیرید.

حتی شما می توانید  وبلاگ خود را به یک فرد انگلیسی زبان نشان دهید تا آن را برای  شما تصحیح کند.  اگر کسی را نمی شناسید نگران نباشید، چون lang-8 یک سایت تبادل زبان عالی است که زبان آموزان می توانند از طریق آن در نوشتن به هم دیگر کمک کنند. تازه اگر به نوشته های قبلی تان نگاهی بیندازید و ببینید که چقدر پیشرفت داشته اید باعث افزایش اعتماد به نفس شما خواهد شد .

۵ – از اپلیکیشن‌های رایگان یادگیری زبان انگلیسی استفاده کنید

اپلیکیشن های رایگان آموزشی

اپلیکیشن های زبان انگلیسی که اکثر آنها آموزش زبان انگلیسی را از صفر به شما یاد می دهند کمک زیادی به یادگیری شما می کنند. این اپلیکیشن ها و سایر نرم افزارهای زبان انگلیسی به دلیل اینکه باعث می شوند همزمان از فکر، صدا و گوش خود استفاده کنید، توانایی یادگیری شما را به طرز شگفت آوری افزایش می دهند.اپلیکیشن‌هایی مانند Doulingo و Memrise و بسیاری اپلیکیشن‌های آموزش زبان به شیوه‌ای جدید ابزاری درست کنند که ده‌ها بار راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر از نرم‌افزارهای پیچیده و بی‌نتیجه گذشته شما را به هدفتان برساند. بزرگترین حسن این ابزارها هم این است که هزینه‌ای برای شما ندارند و می‌توانید رایگان آن‌ها را استفاده کنید.

۶ – با خودتان انگلیسی صحبت کنید

صحبت کردن با خود در آینه برای آموزش

برای آموزش زبان انگلیسی باید تمرین داشته باشید. می توانید مکالمه را بار ها و بارها در ذهن تان یا جلوی آینه تمرین کنید. وقتی در حال انجام کارهای روزانه هستید، میتوانید با خودتان به تنهایی انگلیسی صحبت کنید. این کار باعث میشود به انگیسی فکر کنید . حتی میتوانید در زمانی که صحبت میکنید صدای خودتان را با موبایل ضبط کنید تا بتوانید بفهمید وقتی انگلیسی صحبت می کنید صدای تان واقعا چطور است؟ می توانید تلفظ  تان را با گوینده های انگلیسی زبان برنامه های تلویزیونی مقایسه کنید.

حتی میتوانید هر چیزی که میبینید به انگلیسی بگویید مثلا برگ درختان در تابستان بسیار خوش رنگ هستند را به انگلیسی بگویید، این کار باعث میشود متوجه شوید  چطور میتواند هماهنگی ذهن و زبانتان را افزایش دهد. بعد از مدتی متوجه میشوید که دیگر لازم نیست جمله  را در ذهنتان ترجمه کنید .  پس از آن وقتی یک مکالمه واقعی داشته باشید میبینید که میتوانید افکارتان را راحتتر ابراز کنید. در مورد اشتباهات هنگام گفتن جملات نگران نباشید، مهم ترین هدف انجام این تمرین، تسلط و روان بودن است. اگر میخواهید اشتباهاتتان را تصحیح کنید، صدایتان را ضبط کنید و دوباره گوش کنید که ببینید کجاها اشتباه کرده اید.

۷ – کتابهای انگلیسی بخوانید

کتاب انگلیسی

کتاب های داستان یا درسی انگلیسی را در سطح خودتان بخوانید. بعد از اینکه آنها را آرام خواندید سعی کنید با صدای بلند بخوانید و لغات جدید آن را یادداشت کنید. برای اینکه از اول و به صورت اصولی شروع کنید، اکثر موسسات معتبر دنیا از کتاب های زیر استفاده می کنند. آنها را به صورت فیزیکی خریداری کنید و شروع به کار کردن کنید. برای یادگیری آنها نیاز به هیچ مهارت خاصی نیست و فقط کافی است با خود کتاب پیش بروید. اگر هم دوست دارید می توانید راهنمای فارسی همین کتاب ها را هم خریداری کنید.

۱- کتاب های American English

۲-کتاب های family and friends 

۳- کتاب های استارتر سطح intro اینترچنج

استفاده از مجموعه کتاب هایی بالا به شما کمک می کنه تا به برنامه مطالعه تون ساختار منظمی بدین. این مجموعه کتاب ها علاوه بر اینکه موضوعات متنوع و زیادی رو پوشش میدن، منبع خوبی برای تمرین مهارت های چهارگانه زبان انگلیسی هم هستن. یادتون باشه که استفاده از این مجموعه کتاب ها تنها بخش کوچکی از برنامه مطالعه شماست و نباید تمام وقت تون رو صرف اونها کنین.

اگه حوصله خواندن کتاب های انگلیسی رو هم ندارید،که البته نباید اینجوری هم باشه بهتر هست کتاب های صوتی رو هم امتحان کنید. تو گوگل عبارت free audiobooks رو جستجو کنید تا  هزار کتاب صوتی رایگان پیدا کنید. اکثر کتاب های صوتی دارای سطح بندی مشخص و خلاصه ای از داستان کتاب هستند که به شما کمک می کنه تا بهترین گزینه رو انتخاب کنید.

۸ – با کسانی که به انگلیسی علاقه دارند با زبان انگلیسی صحبت کنید

صحبت با کسانی که به زبان علاقه دارند

با دوستان و آشنایانی که به زبان انگلیسی علاقه دارند و تا حدودی به این زبان آشنایی دارند به زبان انگلیسی صحبت کنید . این کار باعث میشود تمرکز شما در پاسخ به سوالات نیز بیشتر شود . این کار باعث بالا رفتن اعتماد به نفس شما نیز خواهد شد . اگر کمی به زبان انگلیسی مسلط شدید میتوانید در گروه های مختلف با افراد انگلیسی زبان صحبت کنید و سطح زبان انگلیسی خود را افزایش دهید . امتحان کنید . این کار معجزه میکند .

۹ – دانستن گرامر زبان انگلیسی لازم است

گرامر را یاد بگیرید

اگه واقعاً می خواهید زبان انگلیسی رو درست یاد بگیرید باید گرامر انگلیسی رو هم تمرین کنید و فرابگیرید . بعضی ها استعداد خوبی تو یادگیری گرامر دارند و بعضی ها هم با مشکل روبرو خواهند شد ولی یادتان باشد که گرامر را بچه های ۶ یا ۷ ساله هم میتوانند به خوبی یاد بگیرند . پس خودتان رو متعهد کنید یک کتاب گرامر خوب مثل English Grammar in Use در دست داشته باشید  و به خودتان قول دهید هفته ای ۲ تا از درس های اون رو یاد میگیرید .

۱۰ – روش به ذهن سپردن مطالب انگلیسی

زبان خارجی

  • اولین بار که مطلب جدیدی از زبان را مطالعه میکنید (مثلا یک لغت)، اگر همان مطلب را در ۲۴ ساعت آینده هم یک بار مرور کنید تا ۸۰٪ آنچه را که جدیداً یاد گرفته اید حفظ میکنید.
  • پس از یک هفته، می توانید تنها پس از پنج دقیقه مرور همان مطلب بدون فراموشی همه آن را به خاطر بیاورید. این مطلب تا ۳۰ روز در ذهن شما می ماند.
  • بعد از چهل روز اگر همان مطلب را مجددا مطالعه کنید، ماندگاری آن در ذهن تان تا ۶ ماه خواهد بود.

پس یک بار همان شبی که مطلب را یاد می گیرید مرور کنید و هفته بعد هم یک بار و چهل روز بعد هم یک بار دیگر تا مطلب به خوبی در ذهن شما ماندگار شود . فقط به یاد داشته باشید که مغز خودتون رو با روزی ۱۰۰ کلمه تحت فشار شدید قرار ندهید .  یاد گرفتن روزانه ۱۰ کلمه جدید  برای شروع کافی میباشد.

5/5 - (1 امتیاز)
۱
برچسب ها :
نویسنده مطلب علی

یک دیدگاه

  • صادق مهراذین
    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸

    با سلام. من با مکالمه با دوستان و حفظ کردن لغات تونستم در کمتر از ۱ سال به راحتی زبان انگلیسی یاد بگیرم. فقط خواستم بگم تلاش و تلاش و داشتن هدف شما رو به مقصد میرسونه.

logo-samandehi