جاده چالوس – معرفی ۱۱ مکان تفریحی در دیدنی ترین جاده ایران

جاده چالوس
۴.۱/۵ - (۱۶ امتیاز)

جاده چالوس یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین جاده‌های ایران است که کرج را به چالوس در استان مازندران متصل می‌کند. این جاده با پیچ و خم های دیدنی اش اگرچه مسیری چند ساعته برای رسیدن مسافران از تهران به شمال و یا به عکس است ، اما می توان بسیاری از مقاصد بکر و دیدنی را در همین جاده برای تفریح انتخاب کرد. این جاده به دلیل کم‌نظیر بودن چشم‌اندازهای طبیعی تبدیل به یکی از پرتردد ترین مسیرهای تهران به مناطق شمالی کشور شده‌ است .

این جاده به‌ طور رسمی در سال ۱۳۱۲ مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در سال ۱۳۴۰ و با ساخت سد امیرکبیر ، به جاذبه‌‌ها و زیبایی‌های این جاده افزوده شد و طی زمانی کوتاه، جاده چالوس به یکی از تفریحگاه‌‌های مهم گردشگری ایران تبدیل شد.

مکان های تفریحی و دیدنی در مسیر جاده چالوس

 

۱- سد امیرکبیر

سد امیر کبیر

سد زیبای کرج یا همان امیرکبیر، از اولین دیدنی های مسیر است. می توانید کنار سد توقف کنید و در صورت داشتن امکانات از ماهیگیری در فضای دل انگیز و ساکت سد لذت ببرید یا با سفری چند دقیقه ای با قایق روی دریاچه سد، می توانید از روستای زیبای واریان در آن سوی دریا دریاچه هم دیدن کنید.

 

۲- روستای شهرستانک

روستای شهرستانک

 این روستا بسیار خوش‌آب‌ و هواست و در مرز دو استان تهران و البرز قرار گرفته. شهرستانک به خاطر طبیعت بی‌نظیرش و فاصله کمی که با تهران و کرج دارد، سالانه گردشگران بسیاری را جذب می‌کند. این روستا جاده‌ای کوهستانی، دره‌ای سرسبز، باغ‌های میوه و کوچه‌ باغ‌هایی زیبا دارد که در سفرتان می‌توانید از قدم‌ زدن در آن‌ها لذت ببرید.

 

۳- آزاد کوه

آزاد کوه

چند کیلومتری که از اول جاده پیش می رویم سر و کله کوهی بلند که یک سر و گردن از کوه های اطرافش بلندتر است دیده می شود. کوهی که در چهار فصل سال قله ای پوشیده از برف دارد و به آزادکوه معروف است. در این مسیر بعد از گذر از روستاهایی به نام الیکا، نسن و پیل به جاده فرعی نزدیک می شویم که راه دسترسی به این کوه است.این جاده آسفالت که گویی منتهی به بهشتی گمشده می شود تا چند سال پیش خاکی بوده است و دلیل اصلی آن هم این بوده که مردمان ده کلاک پایین و کلاک بالا هیچ تمایل نداشتند که آنجا را به منطقه ای توریستی تبدیل کنند و هر کسی با دیدن جاده ای آسفالت و باصفا دلش هوای رفتن و سرزدن به آن روستا را کند.

 

۴- گچسر در جاده چالوس

گچسر جاده چالوس

گچسر که در۷۵ کیلومتری کرج قرار دارد، روستایی است با قدمتی دیرینه با آب و هوایی خنک ودلپذیر درتابستان. این روستا به دلیل نزدیک بودن به پیست دیزین و آب وهوای مطبوع تقریبا دربیشتر فصل‌های سال پذیرای مسافران زیادی است. بافت روستای گچسر جالب و دیدنی است از جمله کوچه‌های پلکانی و باریک،درختان گوناگون و فراوان میوه‌، عبور رودخانه از میانه روستا و چشمه سارهای فراوانی که در گوشه و کنار آن وجود دارد.پیشنهاد می‌کنیم که از چشمه ولد که در جنوب غربی گچسر واقع شده دیدن کنید که دارای آب معدنی با خواص بسیاری است. همچنین جشنواره لاله های گچسر نیز معروف است.

 

۵- دیزین

دیزین

اگر از طرفداران اسکی هستید می‌توانید سری هم به پیست دیزین که در ۱۲ کیلومتری گچسر قرار دارد بزنید.در جاده چالوس، از جاذبه های ورزشی هم میتوانید لذت ببرید. در کنار چندین قله معروف برای کوهنوردی، می توانید در پیست بین المللی اسکی دیزین در ۷۵ کیلومتری شهر کرج در فصل زمستان ، تفریحی جذاب و  ورزشی مفرح را تجربه کنید.

۶- تونل کندوان

تونل کندوان در جاده چالوس

تونل کندوان در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۱۷ توسط رضا شاه پهلوی افتتاح شد. قبل از احداث این تونل، راه میان کرج و چالوس در پنج ماه از سال غیر قابل عبور بود. کار ساخت این تونل به مسافت ۱۸۸۶ متر و عرض ۵ تا ۷ و ارتفاع ۶ متر، با ادوات و ابزار آن زمان که کلنگ و تیشه بود، سه سال به طول انجامید. با احداث این تونل ۱۳ کیلومتر از مسیر مرکز کرج به چالوس کاسته شد چون پیش از آن برای طی این مسیر باید کوه دور زده می‌شد.

 

۷- غار یخ مراد

غار یخ مراد

اگر تفریح های ماجراجویانه را دوست دارید، چهار کیلومتری گچسر در جاده چالوس از جاده فرعی «شاه پل» و «کهن ده» می توانید به سمت غار یخ مراد در منطقه «آزادبر» بروید. این غار به خاطر شکل و زیبایی های کم نظیرش بین طبیعت گردان حرفه ای معروف و محبوب است.بهترین زمان برای دیدن این غار فروردین است که قندیل های آن در یکی از زیباترین وضعیت ها هستند.

بیشتر بخوانید : مکان های دیدنی ایران – ۲۰ مکان تفریحی ایران که باید ببینید

در صورتی که غار از مقصدهایتان هست، ابزار و وسایل مناسب همراه خود بردارید. ضمنا اگر اهل کوهنوردی باشید از همین مسیر آزادبر می توانید به قله زیبای «کرچان» هم صعود کنید و از یک سو دریای خزر و از سوی دیگر منظره ای به یادماندنی از تهران بزرگ را ببینید.

 

۸- روستا و آبشار هریجان در محدوده جاده چالوس

روستا و آبشار هریجان در محدوده جاده چالوس

روستای هریجان در حاشیه منطقه حفاظت شده هریجان قرار دارد و اگر بخواهید شانس خود را برای دیدن کبک و کل و خرس و پلنگ های منطقه بیازمایید، باید قبلش از سازمان حفاظت محیط زیست مجوز بگیرید.  هریجان به آبشار باریک و بلند و برازنده اش هم مشهور است و البته به دشت های سرسبز و روح انگیز اطرافش. مسیر روستای هریجان در حوالی گردنه هزار چم و چهار کیلومتر بعد از سیاه بیشه از پشت رستوران جعفر میردار سلطانی است. حدود چهار و نیم کیلومتر که در مسیر خاکی اما کوبیده و جدا شده پیش بروید به روستا می رسید تا پای آبشار یک ربع پیاده راه است. در هریجان از بافت زیبای روستایی و کلبه های با سقف چوبی هم لذت ببرید.

 

۹- کلاردشت

کلاردشت

نیازی به معرفی نیست. کلاردشت را همه می شناسند. منطقه ای که به یکی از قطب های گردشگری شمال ایران تبدیل شده که این را از دریاچه، جنگل، آب و هوای مطبوع و مناظر طبیعی دل انگیزش در جاده چالوس دارد. راه رسیدن به کلاردشت از جاده چالوس، مرزن آباد است. ۲۵ کیلومتر قبل از چالوس از این دو راهی به سمت غرب منحرف می شوید و ۲۰ کیلومتر بعد به کلاردشت می رسید.منطقه کلاردشت خود متشکل از چندین روستای زیبای به هم چسبیده است. جنگل زیبای «مازیچال» در ابتدای جاده «عباس آباد»، جنگل «آزو» و جنگل «مجل» در دو سمت دره کلاردشت، جنگل انبوه عباس آباد در انتهای شمال غربی کلاردشت و آبشار «آکاپل» رودبارک از دیدنی های دیگر این دهکده رویایی هستند.

 

۱۰- دریاچه ولشت

دریاچه ولشت

ولشت، دریاچه آب شیرنی محصور در کوه های بلند البرز است که حدود ۲۰ هکتار وسعت دارد. برای رفتن به ولشت دو راه دارید، راه اول دو کیلومتر بعد از مرزن آباد است که به سمت غرب منحرف می شود و حدود ۱۳ کیلومتر بعد شما را به دریاچه خواهد رساند که ۷ کیلومتر آن آسفالت و مابقی خاکی است.بعد از چند دقیقه رانندگی در این جاده خاکی به یک سربالایی تند می رسید. این گردنه پیچ در پیچ با انبوه درختان کاج را که پشت سر بگذارید، دیگر به دریاچه رسیده اید.

مسیر دوم هم از روستای «کلنو»، درست وسط راه مرزن آباد به کلاردشت است. در ولشت می توانید از کناره های دریاچه یا روی قایق های کرایه ای ماهی بگیرید. بیش از هر چیز دل به سکوت و آرامش و خنکای کوهستان بدهید و از بکر بیکرانه آن لذت ببرید. اطراف ولشت، امکاناتی نیست و فکر همه چیز را باید از قبل بکنید.

 

۱۱- کندلوس در جاده چالوس

کندلوس در جاده چالوس

در روستای تاریخ و طبیعت کندلوس به شگفتی ها و زیبایی های کم نظری دعوت هستید. پنج کیلومتر بعد از مرزن آباد و از دوراهی «دوآب» که به سمت کجور حرکت کنید، تابلوی «روستای فرهنگی تاریخی کندلوس » بهترین راهنما خواهد بود.در کندلوس یکی از زیباترین بافت های روستایی اقلیم شمال کشور را خواهید دید و در کوچه های سنگفرش، کنار پنجره های چوبی و پرچین های کوتاه آن دل را تازه خواهید کرد.

کندلوس در منطقه کجور و در تنگه میخساز قرار دارد که قدمتی طولانی دارد. اگر بازدید از موزه کندلوس را از دست ندهید، با بخشی از این تاریخ آن آشنا خواهید شد.

4.1/5 - (16 امتیاز)
۲
برچسب ها :
نویسنده مطلب علی

۲ دیدگاه

  • ثمین
    ۱۴ مهر ۱۴۰۲

    جاده چالوس زیبایی های خاص خودش رو داره. ولی پاییز شهرستانک رو نباید از دست بدید. به همه پیشنهاد میکنم حتما شهرستانک رو که خیلی هم به تهران و کرج نزدیک است ببینید.

  • نیلوفر صمیمی حسن نژاد
    ۱۲ آبان ۱۴۰۲

    سد کرج که کم کم با این وضعیت کم آبی اگه خشک نشه شانس آوردیم. ولی کلا جاده چالوس خیلی قشنگه و زیبایی های خاص خودش رو داره و تو ایران میتونم بگم تکه. خوشا جاده چالوس و وصل بی مثالش

logo-samandehi