پوکی استخوان ، شناخت این بیماری و راه های پیشگیری از آن

2 هفته پیش
پوکی استخوان

کاهش تراکم استخوان زمانی اتفاق می افتد که سرعت جذب بافت استخوان توسط بدن بیشتر از سرعت جایگزین کردن بافت های استخوانی باشد . کاهش تراکم استخوان به مرور اتفاق افتاده و می تواند منجر به پوکی استخوان گردد. این اتفاق دلایل متعددی دارد که سعی کردیم در ادامه در مورد آن صحبت کنیم. همچنین سعی کردیم چند راه پیشگیری از ان را نیز بیان کنیم تا شانس ابتلا به پوکی استخوان را به حداقل برسانیم.

نشانه های پوکی استخوان

پوکی استخوان از آن دسته بیماری هایی است که به مرور خود را نشان می هد. افراد مبتلا به پوکی استخوان زمانی متوجه بیماری خود می شوند که به خاطر شکستگی حاصل از یک حادثه جزئی به پزشک مراجعه می کنند. پیشرفت این بیماری می تواند به گونه ای باشد که حتی یک عطسه نیز سبب شکستگی در بدن شود. این شکستگی ها اغلب در مچ ها ، لگن یا ستون فقرات می باشند که شکستگی در ستون فقرات می تواند تغییراتی در ظاهر همچون دولا شدن را ایجاد کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

مراجعه به پزشک برای پوکی استخوان

اگر شما درد شدیدی را در هریک از بخش ها مستعد در پوکی استخوان شاهد بودید حتما به پزشک مراجعه کنید. تشخیص زود هنگام پوکی استخوان می تواند با کند کردن روند پیشرفت ان همراه باشد. پزشک با تجویز داروهای مورد نیاز و برنامه غذایی مناسب سعی می کند سرعت رشد بیماری  را کند کرده و تراکم استخوان ها را حفظ کند.همچنین او تلاش می کند از شکستگی  استخوان ها بر اثر پوکی جلوگیری کند. به همین دلیل تشخیص به موقع می تواند بسیار مفید باشد.

بیشتر بخوانیدسردرد های رایج را بشناسید و راه های رفع آن را یاد بگیرید

از طرفی شناسایی افرادی که مستعد پوکی استخوان هستند و دارای سابقه خانوادگی می باشند با مصرف مکمل ها غذایی و ورزش کردن می توانند به زندگی عادی خود ادامه دهند.

 

آینده درمانی این بیماری

پزشکان با تحقیقاتی که انجام داده اند بسیار امیدواراند که به کمک سلول های بنیادی بتوانند این بیماری را درمان کنند. در تحقیقی که بر روی موش ها در سال ۲۰۱۶ صورت گرفته بود محققان توانسته بودن به کمک نوع خاصی از سلول های بنیادی پوکی استخوان را درمان کنند. این خبر نوید این را می دهد که به زودی خبر هایی مبنی بر درمان این بیماری به گوش خواهد رسید.

دلایل پوکی استخوان

دلایل زیادی بر پوکی استخوان تاثیر می گذارند که تعدادی از انها قابل پیشگیری و کنترل بوده و تعدادی نیز غیر قابل پیشگیری می باشد.

بدن همواره در حال تخریب بافت های استخوانی و جایگزین کردن آن ها است. در ده دوم زندگی(بیست سالگی) تراکم استخوان ها به بالاترین حد خود می رسد. اما در اواخر ۳۵ سالگی سرعت تخریب بافت ها از جایگزین نمودن آن ها بیشتر شده  و پوکی استخوان به مرور شروع می شود. میزان پیشرفت این بیماری در مرد ها و زن ها به صورت یکسان نیست.زن ها اغلب بعد از دوران یائسگی به دلیل افت سطح استروژن با پیشرفت بیشتری همراه هستند چرا که استروژن به صورت طبیعی از زنان در برابر پوکی استخوان جلوگیری می نماید.

دلایل غیر قابل اجتناب

سن : با افزایش سن مخصوصا بعد از ۳۰ سالگی احتمال ابتلا به پوکی استخوان افزایش پیدا می کند.

کاهش هورمون های جنسی: با کاهش استروژن تولید توده های استخوانی نیز کاهش پیدا می کند.

نژاد: احتمال پوکی استخوان اغلب در سفید پوست ها بیشتر است.

قد و وزن: افراد دارای قد بلند و وزن کم بیشتر در معرض مبتلا به پوکی هستند.

ژنتیکی: اگر فردی در خانواده شانس پوکی استخوان داشته باشد احتمال ابتلای شما بیشتر است.

دلایل قابل کنترل

کم تحرکی: انجام ورزش های با وزنه استرس کنترل شده ای را به استخوان ها وارد می کند که رشد استخوان ها را افزایش می دهد.

راه های پیشگیری از پوکی استخوان :

مصرف کلسیم برای پیشگیری پوکی استخوان

با ایجاد تغییرات در زندگی خود می توانید از ابتلا به این بیماری جلوگیری نماید.

مصرف کلسیم :

افراد بالای ۱۹ سال روزانه به ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارند که این مقدار در سنین بالای ۷۱ سال به ۱۲۰۰ میلی گرم می رسد.البته زنان نیز چون بیشتر در معرض خطر پوکی استخوان هستند با افزایش سن از ۵۱ سال به بعد نیاز به ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم دارند. این مقدار کلسیم می تواند از طریق محصولات لبنی ( ماست ، شیر و… ) ، سبزیجات دارای برگ های سبز یا ماهی های نرم استخوان برآورده شود.

مصرف ویتامین D:

وجود منابع ویتامین D به اندازه کافی در بدن باعث جذب بهتر کلسیم می شود. این ویتامین را می توان از ماهی‌های آب شور و جگر تامین کرد. اما میزان قابل توجه ای از ویتامین D بدن ما از طریق نور خورشید تامین می شود.قرار گرفتن در معرض نور خورشید به اندازه ای که سبب آفتاب سوختگی نشود میتواند به تامین میزان لازم ویتامین D بدن کمک کند.

پیشگیری ها دیگر:

  • از سیگار دوری کنید چراکه مصرف سیگار باعث اجتناب از تشکیل بافت جدید استخوانی شده و میزان استروژن را در زنان کاهش می دهد.
  • مصرف الکل را کاهش دهید چراکه باعث آسیب رساندن به بافت های استخوانی شما می شود.
  • ورزش را فراموش نکنید. انجام ورزش هایی همچون پیاده روی در کنار ایجاد ظاهری مناسب برای شما باعث می شود سلامتی بدنتان را نیز تضمین کند.

راه های پیشگیری از افتادن :

برای افرادی که مبتلا به پوکی استخوان هستند پیشنهاد می کنیم ابتدا در تغذیه خود تجدید نظر نمایند و سپس در کنار ورزش کردن مواردی را که امکان افتادن آنها وجود دارد را رعایت کنند تا احتمال شکستگی به حداقل برسد.

  • وسایل خطرناک را از مسیر راه بردارید
  • بینایی خود را به طور مرتب چک نمایید و در صورت نیاز از عینک استفاده کنید.
  • حرکاتی که به حفظ بهتر تعادل بدن کمک می کند را تمرین کنید.
  • در حمام از سُر گیر استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : شناخت علائم و نشانه ها و روشهای پیشگیری از سکته مغزی

رعایت موارد گفته شده در کنار مراجعات دوره ای به پزشک می تواند در پیشگیری از پوکی استخوان نقش بسیاری مهمی داشته باشد.افرادی که سابقه پوکی استخوان در خانواده خود دارند باید چندین برابر این بیماری را جدی بگیرند و برای پیشگیری از آن حتما دست به کار شوند.

0
برچسب ها :

بدون دیدگاه

    logo-samandehi