حافظه خود را چگونه در هر سنی تقویت و آن را افزایش دهیم

تقویت حافظه در هر سنی

حافظه قوی به میزان سلامتی و سر زنده بودن مغز شما بستگی دارد. ممکن است شما دانش آموز سال آخر باشید و یا فصل امتحانات را در پیش داشته باشید و یا اینکه شخصی هستید که در دنیای حرفه‌ای به دنبال پیشرفت بیشتر است و علاقه دارید که هر کاری را که انجام می‌دهید با ذهنی دقیق باشد. و شاید هم نهایتا فرد میانسال هستید که به دنبال محافظت و بهبود وضعیت ذهنتان در این سن هستید. در هر صورت چیزهای زیادی است که می‌توانید انجام دهید و حافظه خود را به کمک آن ارتقا دهید و کارایی آن را به حداکثر برسانید. 

چگونه در هر سنی حافظه قوی داشته باشیم

بسیاری میگویند که به آدم‌های بد عادت نمی‌شود درس‌های تازه یاد داد. اما زمانی که صحبت از مغز باشد دانشمندان کشف کرده‌اند که  این مسئله اصلاً حقیقت ندارد! مغز انسان توانایی آن را دارد که به طرز خارق العاده‌ای با تغییرات خود را وفق بدهد حتی در کهن سالی!

این توانایی با عنوان نوروپلاستی شناخته می‌شود. با محرک درست، مغز شما می‌تواند راه‌های عصبی جدیدی پیدا کند و یا اتصالات موجود نورون‌ها را تغییر بدهد و یا با راه‌های همیشه در حال تغییر خود را وفق دهد و عکس العملی مناسب برای آنها داشته باشد. مغز توانایی خارق العاده‌ای برای بازسازی خودش دارد و این موضوع زمانی خود را نشان می‌دهد که صحبت از یادگیری و حافظه به میان می‌آیند. شما می‌توانید قدرت طبیعی نوروپلاستی را خود مهار کنید و توانایی‌های شناختی خود را در هر سنی افزایش دهید و اطلاعات جدیدی بیاموزید و حافظه خود را در هر سنی ارتقا دهید. توصیه‌های زیر به شما کمک می‌کند تا بیاموزید که چگونه این کار را انجام بدهید و راه ارتقای حافظه را پیدا کنید.

۱ .  تغذیه خود را دگرگون کنید

تغذیه در تقویت حافظه

همانطور که بدن به سوخت نیاز دارد، رژیم‌هایی که در آنها میوه، گیاهان و غلات کامل از جمله مناسب ترین عادات غذایی هستند. همچنین روغن های مفید مثل روغن ماهی و روغن دانه ها، فواید سلامتی زیادی برای شما به همراه داد. باید توجه داشته باشید که برای سلامتی مغز فقط آنچه می خورید مهم نیست، بلکه به آنچه که از خوردن آن باید پرهیز کنید هم به همان میزان باید اهمیت بدهید. نکات تغذیه‌ای زیر به شما کمک می کند تا قدرت حافظه و مغز خود را بالا ببرید و ریسک مشکلات ذهن را به حداقل برسانید.

تمام امگا ۳ ها را بشناسید و آنها را به تناوب مصرف کنید :

تحقیقات نشان می‌دهد که اسید های چرب امگا ۳ به طرز عجاب‌آوری برای سلامت مغز موثر هستند. برای مثال انواع ماهی که در آب سرد پرورش می‌یابد، مثل سالمون و یا ماهی تن ،هالبوت، تروت و یا ساردین برای ارتقای سطح سلامت حافظه بسیار موثر هستند.

اگر طرفدار غذای دریایی نیستید غذاهای با منبع امگا سه غیر حیوانی مثل گردو، فلکس سید آسیاب شده، کدو حلوایی، لوبیا، اسفناج، کلم بروکلی، تخمه کدو و تخمه سویا را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

کالری و چربی اشباع شده را تا آنجا که ممکن است از برنامه غذایی خود کم کنید :

رژیم‌های غذایی، که در آن‌های چربی اشباع شده وجود دارد مثل غذاهایی با گوشت قرمز، شیر با چربی کامل، پنیر خامه و بستنی، ریسک مشکلات حافظه‌ای را افزایش می‌دهد و مصرف زیاد آنها تمرکز و حافظه را با مشکل روبرو می‌کند.

بیشتر میوه و سبزیجات میل کنید:

میوه و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان هستند و ملکول‌های مغذی آنها در مقابل آسیب محافظت می کنند. میوه های سرخ رنگ و گیاهان تیره‌رنگ سرشار از منبع آنتی اکسیدان هستند که امروزه آنها را با عنوان سوپر فود می‌شناسد و برای تقویت حافظه عالی هستند.

چای سبز بنوشید:

چای سبز حاوی پلی فنول استاین می‌باشد که ماده آنتی اکسیدان عالی است و شما را در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می کند. باید گفت که رادیکال های آزاد به مغز آسیب جدی وارد می آورند. از فواید دیگر استفاده مداوم از چای سبز این است که حافظه را تقویت می‌کند و روند پیر شدن ذهن را کند می‌کند.

بیشتر بخوانید: مواد خوراکی که باعث تقویت حافظه میشوند

۲.به ذهن خود تمرین بدهید

تمرین ذهن

هنگامی که شما به سن بزرگسالی می‌رسید و بلوغ به طور کامل در بدن رخ داده است ، مغز شما میلیون‌های مسیر نررونی در خود ساخته است. آنها به شما کمک می‌کنند تا اطلاعات را با سرعت به خاطر بیاورید، مشکلات آشنا را حل کنید و کارهایی که جزو روتین شما هستند را با حداقل تلاش انجام دهید. اما اگر همیشه به این روش ‌های بازیابی اطلاعات تکیه کنید و آنها را مداوم به همان صورت انجام بدهید، شما دیگر به مغز خود محرکی نمی‌دهید تا رشد کند و گسترش یابد. برای همین هر چند وقت به چند وقت باید اصول انجام کارها را تغییر دهید.

ذهن همانند قدرت ماهیچه عمل می‌کند و شما ملزوم هستید آن را دائما به کار بگیرید و در غیر این صورت ذهن کاملا از کار می‌افتد. هرچه بیشتر با آن کار کنید، با آسانی بیشتر اطلاعات را به خاطر می‌آورید و آنها را با آسودگی بیشتری پردازش خواهید کرد. اما همه‌ی فعالیت ها یکی نیستند و میزان چالش آنها مشابه یکدیگر نیست. بهترین تمرین‌های مغز، آنهایی هستند که روتین‌ها را می‌شکنند و شما را با چالش کاملا نو روبرو می‌کنند و مهم تر از همه  مسیرهای نرونی جدید در ذهنتان ایجاد می‌کنند.

چهار المان خوب برای انتخاب فعالیتی مناسب که کارایی حافظه را افزایش دهد :

۱- چیز جدید بیاموزید: مهم نیست که چقدر از لحاظ علمی این فعالیت مشکل باشد، اگر چیزی باشد که شما در حال حاضر در انجام دادن آن خوب هستید و مهارت بالایی دارید، دیگری تمرینی برای مغز به شمار نمی‌آید. فعالیت‌هایی که برای مغز انتخاب می‌کنید باید نا آشنا باشند و شما را از نقطه راحتی‌ بیرون بیاورند و به چالش بیاندازند. برای قوی کردن مغز شما نیاز دارید که دائما بیاموزید و مهارت‌های جدید را در خود توسعه دهید.

۲- باید چالش برانگیز باشد: بهترین فعالیت‌هایی که کارایی مغز شما را افزایش می‌دهند آنهایی هستند که تمام توجه‌تان را به خود جلب کنند و اینکه فقط بخشی از فعالیت چالش آمیز بیابید کافی نیست. این باید چیزی باشد که تلاش مغز و ذهن را همواره بطلبد. برای مثال یادگیری نواختن قطعه ای تازه از موسیقی می‌تواند از آن دسته فعالیت‌ها باشد. اما نواختن قطعه‌ای که شما  کاملا آن را از بر هستید، اصلا در شمار این فعالیت‌ها به حساب نمی‌آید.

۳- سعی کنید مهارت که دارید را تا آنجا که ممکن است ارتقا دهید: به دنبال فعالیت‌های بگردید که بتوانید از سطح آسان آن را آغاز کنید و کم کم بر پیچیدگی‌های آن بیافزایید و مهارت‌های خود را در آن بهتر کنید. همیشه حدود را بشکنید و توانایی خود را تا آنجا که ممکن است افزایش دهید. هر زمان که سطحی آسان به نظر می‌رسد، معنای این است که زمان آن فرا رسیده است که به مرحله بعد بروید و با سختی‌های مرحله تازه دست و پنجه نرم کنید.

۴- به خود پاداش دهید: پاداش دادن از فرآیند یادگیری مغز پشتیبانی می‌کند و به ذهن باور مثبتی می‌دهد. هرچه بیشتر در فعالیتی که انجام می دهید غرق باشید و به آن علاقه بیشتری پیدا کنید، احتمال اینکه آن را برای مدت زمان بیشتری انجام دهید و نهایتا فواید بیشتری از آن کسب کنید بالاتر است. پس راه‌ها، تفریح‌ها و تمریناتی را انتخاب کنید که چالش آور، لذت بخش هستند و برای شما حس رضایت را به همراه دارند. برای راحت پیدا کردن یک تفریح لذت بخش به چیزی بیندیشید که همیشه دلتان می‌خواست آن را امتحان کنید. مثل سفال گری و یا بازی شطرنج و یا حتی یادگیری زبان فرانسه ، هر کدام از این فعالیت‌ها به شما کمک می‌کند تا همیشه در محیطی چالش آمیز باشید و خود را درگیر آن کنید و مهم تر از همه آن که سطح توانایی ذهن و حافظه خود را ارتقا دهید. 

بیشتر بخوانید: چگونه فرایند یادگیری را با ۵ راهکار نتیجه بخش سرعت دهیم

0
برچسب ها :

بدون دیدگاه

    logo-samandehi