جوشاندن شیر به چه مقدار زمان نیاز دارد

جوشاندن شیر
۴.۷/۵ - (۸ امتیاز)

مطالعات جدید دانشمندان نشان می‌دهد جوشاندن شیر بیش از مدت زمانی مشخص از میزان کلسیم آن کم خواهد کرد . شیر غذایی کامل است، یعنی به تنهایی برای تغذیه و مرمت اعضاء بدن مناسب است و غذای سریع الهضم بوده و امروزه در درمان بسیاری از بیماری‌ها به کار برده می‌شود. 

بررسی‌ها نشان می‌دهند مواد لبنی به شدت به گرما حساس‌ هستند و هنگامی که گرم می‌شوند تغییرات شیمیایی زیادی در آن‌ها ایجاد می‌شود از این رو پزشکان توصیه می‌کنند جوشاندن شیر بیش از ۶ دقیقه باعث آسیب رساندن به آن می‌شود و درجه حرارت هنگام گرم شدن آن باید بسیار کم باشد.

روش صحیح جوشاندن شیر

شیر را در ظرفی مسی، استیل و یا آلومینیومی بریزید. ظرفهای چدنی یا ضخیم دیرتر گرم شده و حرارت یکنواختی به شیر نمیدهند. ظرفی را انتخاب کنید که بلند باشد. شیر در اثر جوشیدن به سرعت افزایش حجم داده و در صورت کم بودن ارتفاع ظرف، کف روی شیر به سرعت سر ریز میکند.شیر را روی حرارت ملایم قرار داده و به آرامی هم بزنید. هم زدن باعث میشود که حرارت به صورت یکنواخت درون شیر منتشر شده و جوشاندن شیر به درستی صورت پذیرد . این کار را به آرامی انجام داده و تا جوشیدن ، شیر را ترک نکنید. همچنین هم زدن باعث میشود که لایه چربی روی شیر در اثر فشار بخار، به کف تبدیل نشود. این کف در صورت تشکیل با سرعت بالا آمده و سرریز خواهد کرد. با دیدن حبابهای کوچک در کناره های ظرف و همچنین لایه کرم رنگ روی شیر، حرارت را کم کنید. آنقدر هم بزنید تا شیر به جوش بیاید. بین ۶ تا حداکثر ۱۰ دقیقه که از جوشاندن شیر گذشت ، شیر جوشان را هم بزنید. این مدت زمان برای اطمینان از سالم شدن شیر کافی است. جوشیدن بیشتر به شیر آسیب میزند.شیر را بلافاصله در ظرف سر بسته مقاوم در برابر حرارت ریخته و در یخچال یا خنک ترین مکان در منزل  قرار دهید.

پاستوریزه کردن شیر محلی

اگر روش گفته شده شما را آرام نمیکند و احساس میکنید با جوشیدن شش دقیقه ای مشکل حل نمیشود، راه حل سخت تر و مطمئن تری نیز وجود دارد. شما میتوانید شیر خام را در خانه پاستوریزه کنید. البته این فرایند با فرایند پاستوریزه کردن صنعتی متفاوت است ولی اگر با دقت انجام شود همان نتیجه را خواهد داشت.

روش های پاستوریزه کردن شیر

برای پاستوریزه کردن شیر دو روش وجود دارد

روش دمای بالا: دمای اجاق به گونه ای تنظیم کنید که شیر به دمای ۷۲ درجه سانتیگراد برسد. ظرف مخصوص شیر را (ترجیحا شیشه ای و مقاوم در برابر حرارت) با آب گرم و مایع بشویید. توصیه شده است که ظرف را پس از شستشو به مدت حدود یک دقیقه در اب گرم بالای ۸۰ درجه غوطه ور کنید. شیر را در ظرف ریخته و در یخچال قرار دهید. در پاستوریزاسیون شیر تا حداقل ۹۰ درصد باکتری های شیر کشته میشوند. با قرار دادن شیر در یخچال فرصت رشد باکتری های اندک باقیمانده گرفته میشود.

روش دمای پایین: دما اجاق را به گونه ای تنظیم کنید که دمای ثابت ۶۲ درجه سانتیگراد یا کمی بیشتر برای شیر تامین شود. شیر را به آرامی هم بزنید. در صورتی که شیر به صورت مستقیم روی اجاق قرار گرفته است باید این هم زدن سریعتر باشد تا جلوی کف کردن شیر گرفته شود. دما را به مدت دقیقا ۳۰ دقیقه در همین شرایط نگاه دارید. برای این منظور شاید مجبور شوید شعله اجاق را به تناوب کم و زیاد کنید.

 

 حتما بخوانید : تناسب اندام بانوان با انجام هفت حرکت ورزشی در خانه

 

جوشاندن شیر در مایکرویو

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، مایکرو با تولید امواج در فرکانسی خاص باعث حرکت نوسانی مولکول‌های آب موجود در جسم، ایجاد اصطکاک و گرم شدن همگن و درونی آن می‌شود. (یعنی در هر لحظه، همه نقاط مایع درون مایکروفر هم دما هستند) بنابر این آب یا شیری که درون مایکروفر قرار می‌گیرد، بی‌ سر و صدا و به طور درونی شروع به گرم شدن می‌کند. این گرم شدن می‌تواند تا چندین درجه بالاتر از نقطه جوش مایع ادامه پیدا کند، بدون اینکه آب از آب تکان بخورد و هیچ حبابی در آن ظاهر شود. این پدیده که ابر گرمایش نام دارد،  از یک واقعیت فیزیکی نتیجه می‌شود.

4.7/5 - (8 امتیاز)
۲
برچسب ها :
نویسنده مطلب علی

۲ دیدگاه

  • Mohsen
    ۱۰ مهر ۱۳۹۸

    آقا اول پیت میگید ک شش دقیقه بیشتر نباید بجوشانید بعد اخرش میگین ده پونزده دقیقه بجوشونید ما ک نفهمیدیم چی شد

    • مدیر
      ۱۱ مهر ۱۳۹۸

      سلام . ممنون از دقت شما . در قسمت اول گفتیم پزشکان توصیه می‌کنند جوشاندن شیر بیش از ۶ دقیقه باعث آسیب رساندن به آن می‌شود و در قسمت دوم هم بین ۶ تا حداکثر ۱۰ دقیقه صحیح است . ولی در بیشتر مقالات در خصوص جوشاندن شیر اتفاق نظر به زمان بیشتر برای جوشاندن شیر است . ولی از نظر علم پزشکی اگر شیر بیشتر از ۶ دقیقه جوشانده شود خاصیت اولیه خودش را از دست میدهد .

logo-samandehi