الکسا و هر آنچه که بایستی در مورد سایت الکسا بدانید

2 ماه پیش
سایت الکسا
Rate this post

سایت الکسا یکی از زیر مجموعه‌های شرکت بزرگ آمازون است. الکسا در آوریل سال ۱۹۹۶ کار خود را شروع کرد و روز به روز دامنه خدمات و فعالیت خود در سطح اینترنت را گسترش داد و امروزه به‌عنوان یک منبع مفید از داده‌های وبگاه‌ های اینترنتی شناخته می‌شود. رتبه الکسا برای صاحبان وب‌سایت‌ها اهمیت زیادی دارد.

این سایت در سال ۱۹۹۶ توسط دو کارآفرین وب به نام‌های Brewster Kahle و Bruce Gilliat تأسیس شد. نام این وبسایت برای ادای احترام به کتابخانه اسکندریه مصر به عنوان یکی از بزرگترین محل‌های دانش در مقابل اینکه دنیای اینترنت قابلیت تبدیل شدن به چنین محلی را دارد، انتخاب شده‌ است.

این شرکت دارای نوار ابزاری می‌باشد که می‌تواند به کاربرانش اعلام کند تا بعد از صفحه در حال مشاهده به چه صفحه وبی بروند که این پیشنهاد براساس آنالیز ترافیک کاربر می‌باشد. همچنین الکسا برای مدیران وبسایت‌ها امکانات فراوانی نظیر نمایش تعداد بازدید کننده، بازدید کل، لینک‌های ورودی، میانگین زمان حضور و تعداد صفحاتی بازدیدی هر کاربر، ورودی از موتورهای جستجو و… به صورت رایگان در نظر گرفته‌است. همچنین این سایت با ارائه نمودارهایی در زمینه موارد ذکر شده در طول بازه‌های زمانی مختلف ۱ روزه تا ۲ ساله به مدیریت وبسایت‌ها کمک می‌کند تا آنالیز و بررسی دقیقی از وبسایت خود داشته باشند.

الکسا از طریق مرورگر کاربرانی که تولبار آن را بر روی مرورگر خود نصب کرده اند ،  آمار آن‌ها را به دست می‌آورد. در سال ۱۹۹۸ این شرکت نسخه‌ای ۲ ترابایتی از اطلاعات دنیای وب را به کتابخانه Library of Congress تحویل داد. در سال ۱۹۹۹ الکسا با ارزش ۲۵۰ میلیون دلار آمریکا توسط آمازون خریداری شد. آمازون الکسا را برخلاف آنچه که در ابتدا بود به موتور جستجو هوشمند تبدیل کرد. در اوایل سال ۲۰۰۲ این سایت به همکاری با گوگل روی آورد و در سال ژانویه ۲۰۰۳ نیز با شرکت Open Directory Project قرارداد همکاری بست. در مه سال ۲۰۰۶ آمازون نتایج جستجو در الکسا را از طریق گوگل به نمایش گذاشت. در دسامبر ۲۰۰۶ بخش جستجوی عکس در این سایت راه‌اندازی شد. در ۲۷ نوامبر ۲۰۰۸ این سایت اعلام کرد باتوجه به اینکه موتور جستجو این سایت مناسب نبوده‌است سرویس را قطع خواهد کرد که این اتفاق در ۲۹ ژانویه ۲۰۰۹ رخ داد و از این پس تیم شرکت به‌طور تخصصی به رتبه‌بندی سایت‌ها اقدام کرده‌ است.

افزایش رتبه الکسا

خدمات وبسایت الکسا را می‌توان در ۵ دسته اصلی دسته‌بندی نمود

  • وب سایتهای  برتر

در این قسمت وب سایت های پربازدید نمایش داده خواهد شد. برای نمایش وبسایت های پربازدید از ۳ نوع فیلتر استفاده می‌شود: جهانی، کشوری و بر پایه موضوع خاص

  • مشخصات وبگاه (Site Info)

الکسا طیف گسترده‌ای از داده‌های دقیق برای هر وبگاه را دارا می‌باشد.

  • واتز هات (What’s Hot)

این قسمت صفحات معروف اینترنت را نشان می‌دهد و هر ۵ دقیقه به روز می‌شود.

  • نوارابزار الکسا (The Alexa Toolbar)

نوار ابزار شناخته شده این سایت که تمام خدمات وبسایت الکسا را به راحتی در اختیار می‌گذارد.

  • برای دارندگان وبگاه (For Site Owners)

در این قسمت صاحبان وبگاه‌ها می‌توانند داده‌های وبگاه خود را در الکسا وارد نمایند یا ویرایش کنند. مهم‌ترین قسمت این وبگاه رتبه‌بندی وبگاه‌ها بر اساس میزان بازدید است. در این رتبه‌بندی تنها تعداد بازدید از یک وبسایت تعیین‌کننده است.

رتبه الکسا چیست؟

عددی است که این سایت برای رتبه سایت شما نشان می‌دهد که بر اساس ترافیک، نمایش سایت شما در نتایج جستجو و سنجش میزان محبوبیت سایت شما توسط این سایت تخمین زده شده‌است. هر چه این عدد کمتر باشد، نشان از پرترافیک بودن و مقبولتر بودن سایت شما در نزد بینندگان دارد.

تقلب در رتبه الکسا

باتوجه به اینکه در ایران بسیاری از مدیران سایت‌ها برای تبلیغ محصولات و وبسایت خود از رتبه و آمار این سایت برای انتخاب وبسایت تبلیغ‌کننده استفاده می‌کنند، از چند سال گذشته روش‌هایی برای افزایش دروغین رتبه الکسا به وجود آمده‌است. روش پاپ آپ هرچند از رتبه سایت مبدأ می‌کاهد اما رتبه سایت تبلیغ شده را به شکل کاذب بهبود می‌بخشد. در واقع باید به موارد دیگری جر رتبه ای که این سایت به کاربران میدهد به موارد دیگر مانند مدت زمان حضور کاربران اینترنتی در سایت توجه کرد.

چگونه می توان تقلب در الکسا را تشخیص داد؟

منابع ترافیکی در اینترنت مشخص هستند. بخش زیادی از گوگل و بخشی دیگر از ترافیک مستقیم، تبلیغات، اپلیکیشن های اینترنتی، ایمیل مارکتینگ و … تامین می‌شود. شما می‌توانید برای تشخیص تقلب، سایت های مشابه را با سایت مذکور مقایسه نمائید. معمولا نسبت‌های یکسانی بین منابع ترافیکی سایت های مشابه وجود دارد. در صورتی که پارامتری غیر عادی وجود داشت، باید آن را بررسی کنید که آیا ترافیک حقیقی سایت و پتانسیل آن می تواند تغییری این چنینی ایجاد کند یا نه. برای مثال سایتی هست که از رقبای خود رنک بسیار بالاتری دارد. ولی در بین سایت‌های مشابه در کلیدواژه های  یکسان رتبه پائین تری دارد و در سایر موارد نیز با سایت های رقیب خود هم تراز است، پس اینجا جایی است که باید شک کرد که منشا ترفیک این سایت چیست و چگونه این رتبه را در الکسا  کسب کرده است .

منبع : الکسا اینترنت – ویکی پدیا

Rate this post
0
برچسب ها :

بدون دیدگاه