انواع بازاریابی و روشهای تشویق مشتری برای خرید محصولات

انواع روشهای بازاریابی

انواع بازاریابی مجموعه‌ای از انواع روش‌ها و ترفندها برای ارتباط هرچه بیشتر و بهتر با مخاطبین و تبدیل آن‌ها به مشتری است. درواقع و به بیان ساده‌تر با انواع بازاریابی می‌توان محصولات و خدمات را در قالبی متفاوت به مشتری معرفی کرد و به صورت غیرمستقیم و کاملاً اصولی و کارشناسی شده او را تشویق به خرید نمود.

بازاریابی ترفندی برای علاقه‌مند کردن مشتری

شاید دیگر کمتر کسی باشد که با مفهوم بازاریابی و نحوه فعالیت آن بیگانه باشد؛ اما اگر بخواهیم تعریفی ساده از آن داشته باشیم می‌توان گفت که این علم در واقع علم فروش کالا و یا خدمات به مشتری است. حالا این علم می‌توان به هر طریقی باشد که این مورد انواع بازاریابی را شامل می‌گردد.

انواع بازاریابی

عناصر بازاریابی

عناصر بازاریابی که در خیلی از سایت‌ها و یا کتاب‌ها با عنوان ۴p شناخته می‌شود شامل موارد زیر است:

کالا یا خدمات: Product

محل یا توزیع: Place

قیمت‌گذاری: Pricing

ترویج: Promotion

آیا بازاریابی همان تبلیغات است؟

کسانی که با بازاریابی به تازگی آشنا شده‌اند و یا اینکه به عنوان یک مشتری به آن نگاه می‌کنند ممکن است که آن را با تبلیغات اشتباه گرفته و یا اینکه آن دو را به جای هم تعریف کنند. در صورتی که این دو یک تفاوت بزرگ باهم دارند؛ و آن‌هم در این است که ما در بازاریابی به دنبال یک سری برنامه‌ریزی‌های مشخص و هدفمند در پی اطلاع از نیاز مشتری و معرفی کالا و یا خدمات به او هستیم در حالی که در تبلیغات اکثراً به‌صورت مستقیم و گاه خسته‌کننده مشتری را تشویق به خرید می‌کنیم که درواقع گاهی با شکست روبه‌رو می‌شود چرا در مشتری حس بدی ایجاد می‌کند.

انواع بازاریابی

بازاریابی دارای انواع مختلفی است که ما در اینجا با توجه به دسته‌بندی که در دانشنامه ویکی‌پدیا وجود دارد و اهمیت تعدادی از انواع آن را برای شما لیست کرده‌ایم:

بازاریابی اینترنتی

بازاریابی رایانامه‌ای

بازاریابی چریکی

بازاریابی دهان‌به‌دهان

بازاریابی پیامکی

و…

روشهای بازاریابی

بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی یا همان دیجیتال مارکتینگ گونه‌ای از انواع بازاریابی است که با استفاده از انواع فنّاوری‌های پیش رو اقدام به معرفی کالا و یا خدمات به مخاطب می‌کنیم و درصدد فروش کالا و یا خدمات هستیم. امروزه این نوع از مارکتینگ بسیار فراگیر شده است که دلیل آن برمی‌گردد به پیشرفت وسایل ارتباطی و دنیا جذاب و پرمخاطب اینترنت!

بازاریابی رایانامه‌ای

گونه‌ای دیگر از انواع بازاریابی، بازاریابی رایانامه‌ای و یا همان ایمیل مارکتینگ می‌باشد. همان‌طور که از اسم نام پیداست در این نوع از مارکتینگ ما با ابزاری به نام ایمیل سروکار داریم. این ابزار هم در نوع خود از کارآمدترین‌ها به حساب می‌آید چرا که دیگر امروز کمتر کسی است که حداقل یک آدرس ایمیل نداشته باشد و آن را چک نکند.

بازاریابی چریکی

یکی دیگر از انواع بازاریابی نوع چریکی آن است. از این مارکتینگ که به بازاریابی پارتیزانی هم یاد می‌شود. در این روش که روشی نامنظم است و در آن از جنگ‌های چریکی الهام گرفته‌شده است نوعی تبلیغات بر اساس بودجه‌ای محدود انجام می‌گیرد.

بازاریابی دهان‌به‌دهان

این بازاریابی بر مبنای تبلیغات شفاهی می‌باشد. درواقع این روش بر مبنای این ضرب‌المثل معروف است که می‌گوید همیشه بهترین مبلغان راضی‌ترین مشتریان هستند. البته این روش ممکن است در صورت برخورد سلیقه‌ای مشتری با شکست هم مواجه شود.

بازاریابی پیامکی

برای استفاده از خدمات بازاریابی پیامکی لازم است تا یک درگاه پیامک مناسب برای سایت خود خریداری کنیم و با استفاده از دادن پیشنهادهای ویژه به مخاطبین خود آن‌ها را از انواع خدمات و محصولات جدید با پیامک مطلع کنیم.

0
برچسب ها :

بدون دیدگاه

    logo-samandehi