کابوس های شبانه نوجوانان – چرا شب ها کابوس می بینیم ؟؟

کابوس های شبانه نوجوانان

خواب یکی از موارد مهم و جدی برای سلامت انسان هاست. اما گاهی به دلیل دیدن کابوس های شبانه می تواند به خواب رفتن را کمی سخت کند. در این مقاله با گوگلز همراه باشید تا به بررسی کابوس های شبانه نوجوانان بپردازیم.

کابوس های شبانه نوجوانان – دلیل کابوس دیدن ؟؟

چرا شب ها کابوس می بینیم ؟

حتی کودکان ده ساله هم ممکن است در مورد رویاها صحبت کنند – دلپذیر و  یا حتی ترسناک. تقریباً هر کودکی یک محل خواب ترسناک یا ناراحت کننده دارد. اما به نظر می رسد کابوس ها در سالهای پیش دبستانی اوج می گیرند که ترس از تاریکی رایج ترین آن هاست.

کابوسها کاملاً قابل پیشگیری نیستند ، اما والدین می توانند زمینه را برای استراحت شبانه مسالمت آمیز و بدون کابوس های شبانه فراهم کنند. به این ترتیب ، هنگامی که کابوسها شروع می شوند ، کمی آسایش و حس خوب از شما می تواند به سرعت ذهن فرزندتان را راحت کند.

چه زمانی کابوس های شبانه نوجوانان اتفاق می افتد؟

کابوسها – مانند بیشتر رویاها – در مرحله خواب وقتی مغز بسیار فعال است اتفاق می افتد. تصاویر واضحی که مغز در حال پردازش است ، می توانند به اندازه احساساتی که ممکن است برانگیزد ، واقعی به نظر برسند.

این قسمت از خواب به عنوان حرکت سریع چشم یا مرحله REM شناخته می شود زیرا چشم ها به سرعت در زیر پلک های بسته حرکت می کنند. کابوسها معمولاً در نیمه دوم خواب شب اتفاق می افتند ، زمانی که دوره های REM طولانی تر است.

وقتی بچه ها از کابوس بیدار می شوند ، تصاویر آن هنوز تازه هستند و می توانند واقعی به نظر برسند. بنابراین طبیعی است که آنها احساس ترس و ناراحتی کنند و برای آسایش صدای پدر . مادر خود بزنند.

در حدود سن پیش دبستانی ، بچه ها می فهمند که کابوس فقط یک رویا است – و آنچه اتفاق می افتد واقعی نیست و نمی تواند به آنها آسیب برساند. اما دانستن این امر مانع از ترس و وحشت آنها نمی شود. حتی بچه های بزرگتر هنگام بیدار شدن از کابوس احساس وحشت می کنند.

چه عواملی باعث کابوس ها می شود ؟

چه عواملی باعث کابوس ها می شود؟

هیچ کس دقیقا نمی داند چه چیزی باعث کابوس ها می شود. به نظر می رسد که رویاها – و کابوس ها – یکی از راه هایی هستند که بچه ها افکار و احساسات را در مورد موقعیت هایی که با آنها روبرو هستند پردازش می کنند و از طریق نگرانی ها و اضطراب ها رویاها تبدیل به رویاهایی ناراحت کننده می شوند.

برخی کابوس ها ممکن است هنگامی اتفاق بیفتد که کودک استرس داشته باشد یا با تغییری روبرو شود. رویدادها یا موقعیتهایی که ممکن است احساس ناخوشایند کنند – از جمله حرکت به خانه ایی جدید ، حضور در مدرسه جدید ، تولد خواهر و برادر یا تنش های خانوادگی – ممکن است در رویاهای ناخوشایند منعکس شوند.

بعضی اوقات کابوسها بخشی از واکنش کودک به تروما هستند – مانند یک فاجعه طبیعی ، تصادف یا آسیب دیدگی. برای برخی از بچه ها ، به ویژه آنهایی که تخیل خوبی دارند ، خواندن کتاب های ترسناک یا تماشای فیلم های ترسناک یا برنامه های تلویزیونی درست قبل از خواب می تواند الهام بخش کابوس باشد.

بعضی اوقات کابوس دارای قسمتها و قطعات قابل تشخیصی از وقایع و تجربیات روز است اما با پیچ و تاب و ترسناک. ممکن است کودک تمام جزئیات را به خاطر نیاورد ، اما معمولاً می تواند برخی از تصاویر ، شخصیت ها یا موقعیت ها و قسمت های ترسناک را به خاطر بیاورد.

تشویق رویاهای شیرین

والدین نمی توانند از کابوس ها جلوگیری کنند ، اما می توانند به بچه ها کمک کنند خواب شب خوبی داشته باشند – و این رویاهای شیرین را ترغیب می کند.

برای کمک به آرامش در هنگام خواب ، مطمئن باشید که بچه ها:

یک زمان خواب منظم و بیدار شدن منظم دارند.
یک روال خواب وجود دارد که به آنها کمک می کند تا کند شوند و در هنگام خوابیدن احساس امنیت و ارامش کنند. این مورد ممکن است شامل یک حمام ، یک میان وعده از شما ، خواندن یا برخی صحبت های آرام در مورد وقایع دلپذیر روز باشد.
یک تختخواب داشته باشید که مکانی دنج و آرام برای ساکت کردن است. اسباب بازی های مورد علاقه ، حیوانات پر شده ، نور شب یا گیرنده خواب می تواند کمک کند.
از فیلم های ترسناک ، برنامه های تلویزیونی و داستان های قبل از خواب پرهیز کنید – به خصوص اگر قبلاً کابوس ایجاد کرده باشید.
بدانید که کابوس ها واقعی نیستند ، بلکه آنها فقط رویایی هستند و نمی توانند به آنها صدمه بزنند.

بعد از رویاهای تلخ

بعد از رویای تلخ
در اینجا نحوه کمک به فرزندتان بعد از یک کابوس برای مقابله برای شما آورده شده است:

به فرزند خود اطمینان دهید که آنجا هستید. حضور آرام شما به فرزند شما کمک می کند بعد از بیدار شدن از خواب احساس امنیت و محافظت کند. دانستن اینکه در آنجا خواهید بود به تقویت احساس امنیت فرزندتان کمک می کند.

آنچه اتفاق افتاده است را توضیح دهید. بگذارید فرزندتان بداند که این کابوس بود و اکنون تمام شده است. ممکن است چیزی مثل این بگویید ، “شما یک رویای بد داشتید ، اما اکنون بیدار هستید و همه چیز درست است.” به فرزند خود اطمینان دهید که چیزهای ترسناک در کابوس ها در دنیای واقعی اتفاق نیفتاده است.

راحتی به فرزندتان ارائه دهید. نشان دهید که می فهمید که کودک شما ترس را احساس می کند و خوب است. به فرزند خود یادآوری کنید که همه خواب می بینند و بعضی اوقات خوابها ترسناک ، ناراحت کننده است و می تواند بسیار واقعی به نظر برسد ، بنابراین طبیعی است که از آنها ترسیده باشد.

جادوی خود را انجام دهید. با داشتن پیش دبستانی ها و بچه های جوان مدرسه که تصورات واضحی دارند ، قدرتهای جادویی عشق و محافظت شما می توانند شگفتی بسازند. شما ممکن است با با تعریف از هیولا فرزندتان را اشفته کنید و حتی داستان های غمناک. جلو بروید و کمد و زیر تخت را بررسی کنید و به کودک خود اطمینان دهید که همه چیز واضح است و دلیلی برای ترسیدن او وجود ندارد.

حالت روشنایی. چراغ شب یا چراغ مطالعه می تواند به بچه ها کمک کند در اتاق تاریک احساس امنیت کنند ، زیرا آماده می شوند تا دوباره بخوابند. چراغ قوه در بستر می تواند تعقیب کننده کابوس خوبی باشد.

کابوس های شبانه

به فرزندتان کمک کنید تا دوباره بخوابد . ارائه چیزهای آرامش بخش ممکن است به تغییر روحیه کمک کند. هرکدام از این موارد را امتحان کنید تا به بازگشت به خواب کمک کنید: یک حیوان مورد علاقه برای نگه داشتن ، یک پتو ، بالش ، نور شب ، رؤیای خواب یا موسیقی ارام. یا در مورد برخی از رویاهای دلپذیر که فرزند شما دوست دارد صحبت کنید. و شاید آن را با دادن بوسه ای به فرزندتان ، ارام کنید،  هنگامی که از اتاق بیرون می روید.

شنونده خوبی باشید. دیگر نیازی به صحبت بیش از مختصر در مورد کابوس در ساعات مختلف شب نیست – فقط به کودک خود کمک کنید تا احساس آرامش ، امنیت و محافظت کند و آماده بازگشت به خواب باشد. 

اما صبح ممکن است کودک شما بخواهد همه چیز راجع به رویای ترسناک شب گذشته به شما بگوید. با صحبت کردن در مورد آن – شاید حتی ترسیم رویای یا نوشتن در مورد آن – در نور روز ، بسیاری از تصاویر ترسناک قدرت خود را از دست می دهند. فرزند شما ممکن است از فکر کردن رویکرد جدید (رضایت بخش تر) که به رویای ترسناک پایان می یابد ، لذت ببرد.

برای اکثر بچه ها ، کابوس ها فقط اکنون و پس از آن اتفاق می افتند ، دلیلی برای نگرانی نیستند و فقط به آسایش و اطمینان خاطر والدین احتیاج دارند. اگر کابوس ها غالباً مانع خواب کافی کودک می شوند یا در صورت بروز سایر مشکلات عاطفی یا رفتاری ، با پزشک خود مشورت کنید تا کابوس های شبانه نوجوانان شما درمان شود .

۰
برچسب ها :
نویسنده مطلب محمد مهدی رجب پور

بدون دیدگاه

    logo-samandehi