آهن چیست – چرا باید به میزان کافی اهن مصرف و به بدن برسانیم ؟؟

آهن

یکی دیگر از مواد معدنی مورد نیاز برای بدن اهن می باشد که در این مقاله به این پرسش که آهن چیست و فواید آهن کدامند می پردازیم.

آهن چیست و فواید آهن کدامند ؟

آهن چیست

آهن ماده معدنی است که در گیاهان و حیوانات و همه موجودات زنده یافت می شود. آهن یک عنصر مهم هموگلوبین است ، بخشی از گلبول های قرمز خون که اکسیژن را از ریه ها به بدن منتقل می کند. آهن به هموگلوبین قدرت “حمل” (اتصال) اکسیژن در خون را می دهد ، بنابراین اکسیژن به آنجا می رود که باید برود.

بدون آهن کافی ، بدن نمی تواند هموگلوبین بسازد و گلبول های قرمز خون بیشتری ایجاد کند. این بدان معنی است که بافت ها و اندام ها اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت نمی کنند.

افراد می توانند با خوردن غذاهایی مانند گوشت و سبزیجات برگ سبز تیره ، آهن دریافت کنند. آهن به برخی غذاها مانند فرمول باید به غذای نوزاد نیز اضافه می شود.

کودکان به چه میزان آهن احتیاج دارند؟

بسته به سن آنها ، بچه ها به مقادیر مختلف آهن نیاز دارند:

نوزادانی که شیر مادر می خورند ، می توانند تا ۴-۶ ماهگی از مادران خود آهن کافی دریافت کنند. تقریباً در این زمان ، غذاهای غنی مانند گوشت غلات غلیظ شده و گوشتهای پخته شده معمولاً معرفی می شوند. به نوزادانی که شیر کافی داده نمی شوند ، باید قطره آهن تجویز شده توسط پزشک مصرف کند. کودکانی که فرمول غنی شده آهن دارند ، به آهن اضافی احتیاج ندارند.
نوزادان در سنین ۷ تا ۱۲ ماهگی به ۱۱ میلی گرم آهن در روز نیاز دارند.
کودکان ۳ تا ۱ ساله در هر روز به ۷ میلی گرم آهن نیاز دارند. بچه های سنین ۴ تا ۸ ساله به ۱۰ میلی گرم احتیاج دارند در حالی که بچه های بزرگتر از ۹ تا ۱۳ سال به ۸ میلی گرم نیاز دارند.
پسران نوجوان باید روزانه ۱۱ میلی گرم آهن و دختران نوجوان ۱۵ میلی گرم دریافت کنند. (بزرگسالی زمان رشد سریع است و دختران نوجوان به آهن اضافی نیاز دارند تا چیزی را که ماهانه از دست می دهند در هنگام شروع قاعدگی جایگزین کنند.)
ورزشکاران جوان که به طور مرتب درگیر ورزش شدید هستند ، بیشتر آهن از دست می دهند و ممکن است در رژیم های غذایی خود به آهن اضافی احتیاج داشته باشند. افرادی که رژیم غذایی گیاهی دارند ، ممکن است به آهن اضافی نیز احتیاج داشته باشند.

کمبود آهن چیست ؟

 کمبود آهن چیست

کمبود آهن در مواقعی است که بدن فرد به اندازه کافی آهن ندارد. این مورد ممکن است برای برخی از کودکان به ویژه کودکان نوپا و نوجوانان (به ویژه دخترانی که دوره های بسیار سنگینی دارند) مشکل ساز باشد. در حقیقت ، بسیاری از دختران نوجوان در معرض خطر کمبود آهن هستند – حتی اگر دوره عادی داشته باشند – اگر رژیم های غذایی آنها حاوی آهن کافی برای جبران از دست دادن خون در دوران قاعدگی نیستند باید از مکمل ها استفاده کنند.

پس از گذشت ۱۲ ماه از سن ، کودکان نوپا در معرض خطر کمبود آهن هستند زیرا دیگر نمی توانند فرمول غنی شده آهن را از مادر بنوشند – و ممکن است آنها به اندازه کافی غذاهای حاوی آهن مصرف نکنند تا این تفاوت را ایجاد کنند.

کمبود آهن می تواند بر رشد تأثیر بگذارد و ممکن است منجر به کم یادگیری و مشکلات رفتاری تبدیل شود. اگر کمبود آهن اصلاح نشود ، می تواند منجر به کم خونی فقر آهن (کاهش تعداد گلبول های قرمز بدن) شود.

چگونه می توانم به فرزندم کمک کنم که این ماده معدنی را به اندازه کافی داشته باشد؟

کودکان و نوجوانان باید بدانند که آهن بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم است. غذاهای سرشار از آهن عبارتند از:

گوشت گاو ، گوشت خوک ، مرغ و غذاهای دریایی
لوبیا خشک و نخود فرنگی
میوه های خشک
سبزیجات سبز تیره برگ
غلات صبحانه ، نان و ماکارونی غنی شده با آهن
(توجه: آهن از منابع حیوانی راحت تر از آهن از منابع گیاهی جذب بدن می شود.)

برای کمک به بچه ها از این ماده معدنی به اندازه کافی استفاده کنید:

مقدار شیر مصرفی آنها را در حدود ۱۶ تا ۲۴ اونس مایع (۴۷۳-۷۱۰ میلی لیتر) در روز محدود کنید.
تا زمانی که بچه ها ۱۸ تا ۲۴ ماهگی نداشته باشند ، غلات شیر ​​غلیظ شده آهن را نوش جانشان کنید.
غذاهای سرشار از آهن را در کنار غذاهای حاوی ویتامین C (مانند گوجه فرنگی ، کلم بروکلی ، پرتقال و توت فرنگی) سرو کنید. ویتامین C نحوه جذب آهن بدن را بهبود می بخشد.
از سرو قهوه یا چای در وعده های غذایی خودداری کنید – هر دو حاوی تانن هستند که باعث کاهش جذب آهن می شود.

امیدواریم از مقاله آهن و فواید آهن لذت برده باشید.

۰
برچسب ها :
نویسنده مطلب محمد مهدی رجب پور

بدون دیدگاه

    logo-samandehi