کاهش وزن با ورزش و فواید آن در سلامتی بدون زیان بر بدن

کاهش وزن با ورزش

کاهش وزن با ورزش یکی از بهترین نوع کم نمودن وزن است که در آن فقط به وسیله فعالیت بدنی زیادی و یک رژیم غذایی مناسب نه سخت! بدن به مرور وزن کم می‌کند. اگر شما هم از رژیم‌های طولانی ، سخت و خسته‌کننده کلافه شده‌اید در این مقاله ما را همراهی کنید. در این مقاله قصد داریم در مورد کاهش وزن با ورزش بیشتر صحبت کنیم.

چاقی و خطرات پیش رو

امروزه و در عصر تکنولوژی خطرات چاقی بر کسی پوشیده نیست. دیگر کسی نیست که نداند اضافه‌وزن و چربی زیاد چه بلایی بر سر بدن می‌آورد و چگونه یک فرد سالم و جوان را به مرور پیر می‌کند.

اما به چه کسی چاق گفته می‌شود

البته برای چاقی و اضافه‌وزن تعریف مشخصی وجود دارد و اینکه یک شخصی با وزن مثلاً ۶۰ کیلوگرم بگوید من چاق هستم درست نیست. معیار سنجش چاقی و متناسب بودن افراد از پارامتری به نام شاخص توده بدنی یا BMI به دست می‌آید.

این عدد که میزان لاغری و چاقی افراد را مشخص می‌کند از تقسیم وزن افراد به کیلوگرم به مجذور قد افراد به متر به دست می‌آید. عدد حاصل اگر بین ۱۸.۵ تا ۲۵ باشد وزن فرد در محدوده نرمال قرار دارد و کمتر و بیشتر از این میزان رد دچار کمبود و یا اضافه‌وزن و چاقی هست.

بیشتر بخوانید : خطرات چاقی – با این بیماری خطرناک عصر جدید آشنا شوید

کم کردن وزن با ورزش

کاهش وزن با ورزش حقیقتی غافلگیرکننده

برای کاهش وزن لازم است تا بیش از کالری مصرفی خود کالری بسوزانید. ورزش و فعالیت بدنی با مصرف کالری‌های اضافی می‌تواند شما را برای رسیدن به وزن ایده آل و کاهش وزن کمک کند. البته برخی افراد بر این باورند که ورزش به تنهایی و بدون داشتن یک رژیم غذایی مناسب نمی‌تواند در کاهش وزن مؤثر باشد.

دلیل این تفکر برمی‌گردد به این موضوع که با ورزش و مصرف کالری شخص احساس گرسنگی می‌کند و کالری بیش ازآنچه تمرین نموده مصرف می‌کند و تمام کالری‌های سوزانده شده برمی‌گردد. در ادامه می‌خواهیم نگاه تخصصی‌تری به این موضوع داشته باشیم.

فواید ورزش در سلامتی

ورزش برای سلامتی بسیار مفید است. فعالیت بدنی می‌تواند شما را از ابتلا به انواع بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی، دیابت، فشارخون، پوکی استخوان و حتی برخی سرطان‌ها حفظ کند. در حقیقت، تصور می‌شود افرادی که به‌طور منظم ورزش می‌کنند تا ۵۰٪ خطر ابتلا به مرگ را به دلیل این بیماری‌ها کاهش میدهند.

بیشتر بخوانید : علائم افسردگی و روشهای درمان افسردگی بدون دارو در خانه

علاوه بر این فعالیت بدنی به شما کمک می‌کند که در بیماری‌های روحی و کنترل استرس موفق‌تر عمل کنید و باعث آرامش بیشتر شما می‌گردد. نکته اینجاست که نباید به ورزش و فعالیت بدنی به عنوان ابزاری برای کاهش وزن و لاغری نگاه کنید. بلکه فعالیت بدنی را باید به صورت همیشگی و برای نشاط روحی و سلامتی بدن خود انجام دهید.

به لاغری فکر کنید، نه کاهش وزن

ورزش اغلب برای کاهش وزن توصیه می‌شود، اما افراد باید واقعاً هدف خود را از ورزش کردن از دست دادن چربی قرار دهند نه کاهش وزن! اگر به راحتی و بدون ورزش و فعالیت بدنی وزن خود را از دست دهید احتمالاً ماهیچه و چربی‌های خود را از دست خواهید داد و بدن شما به مرور تحلیل می‌رود. در حقیقت، تخمین زده می‌شود که وقتی افراد وزن کم می‌کنند، حدوداً یک چهارم وزن که از دست می‌دهند عضله باشد.

لاغری با ورزش

وقتی بدون ورزش وزن کم می‌کنید بدن خود را مجبور می‌کنید که برای تأمین سوخت‌ و ساز سلول‌های خود از ماهیچه‌های شما استفاده کند و ماهیچه‌های شما بسوزد زیرا منبع سوخت دیگری برای بدن در دسترس نیست. اگر به همراه رژیم یک برنامه منظم ورزش هم داشته باشید میزان عضله ازدست‌رفته شما کاهش می‌یابد. این همچنین مهم است زیرا ماهیچه از نظر چربی بیشتر ازنظر متابولیکی فعال است.

جلوگیری از ریزش عضلات می‌تواند در مقابله با افت میزان متابولیک که هنگام کاهش وزن اتفاق می‌افتد، کمک کند و این باعث می‌شود وزن کم شود. علاوه بر این، به نظر می‌رسد بیشتر فواید ورزش ناشی از پیشرفت در ترکیب بدن، تناسب‌اندام کلی و سلامت متابولیک است، نه فقط کاهش وزن! بهتر است علاوه بر قد و وزن معیارهای دیگری هم برای سنجش فیت بودن خود در نظر بگیرید. از این معیارها می‌توان به دور مچ، دور کمر نام برد.

جمع‌بندی

یکی از بهترین کارها برای لاغری همین کاهش وزن با ورزش است. بهتر است قبل از اینکه اقدام به رژیم‌های غذایی سخت نمایید با یک پزشک تغذیه مشورت کنید تا با یک رژیم سالم و همچنین فعالیت بدنی منظم بتوانید بهتر و سریع‌تر وزن خود را کم و به مقدار مطلوب برسانید .

۰
برچسب ها :
نویسنده مطلب فرشته کاظم زاده

بدون دیدگاه

    logo-samandehi