راهنمای خرید انواع کولر گازی از نظر نوع و مکان استفاده

راهنمای خرید کولر گازی
Rate this post

وقتی گرما و تابش خورشید بیشتر میشود همگی نشانه این هستند که تابستان کم کم در حال فرا رسیدن است و باید برای آن آماده شد.اگر امسال قصد دارید کولر گازی خرید کنید قبل از هر چیز بهتر است انواع کولر گازی را بشناسید تا بتوانید خرید بهتری داشته باشید . کولر گازی در انواع مختلفی وجود دارد و اگر شما قصد خرید آن را دارید حتما تا انتهای این نوشته همراه ما باشید. امروز در سایت گوگلز مطالبی را در خصوص انواع کولر گازی بررسی خواهیم کرد.

راهنمای خرید کولر گازی بر اساس متراژ

انتخاب کولر گازی به اندازه فضای شما وابسته است. برای خنک کردن هر متر مربع مساحت اتاق، این کولر بایستی ۱۲۵ وات (معادل حدود ۴۲۷ BTU Per Hour) توان داشته باشد. به طور مثال اگر شما یک اتاق ۵*۵ داشته باشید، اتاق شما ۲۵ متر مربع مساحت دارد. اگر ۲۵ متر مربع را در ۱۲۵ وات توان مورد نیاز هر متر مربع ضرب کنید، به عدد ۳۱۲۵ وات خواهید رسید. یعنی کولر گازی که بتواند اتاق ۲۵ متری شما را خنک کند باید حداقل ۳۱۲۵ وات یا به عبارتی ۳٫۲ کیلو وات (معادل حدود ۱۰۷۰۰ BTU Per Hour) توان داشته باشد. البته در این بین باید به ارتفاع سقف نیز توجه کرد . این مثال برای سقف معمولی تا حداکثر ۳ متر زده شده است . همچنین تعداد پنجره و عایق بودن اتاق نیز تاثیر زیادی در نگهداری هوای خنک دارد .

لازم به ذکر است عدد ۱۲۵ همیشه برای هر متر مربع ثابت نخواهد بود . اگر اتاق شما به صورت کامل در سایه باشد ظرفیت مورد نیاز ۱۰ درصد کاهش می یابد و یا به صورت برعکس اگر در معرض آفتاب باشد بایستی ظرفیت را ۱۰ درصد افزایش دهیم .

بیشتر بخوانید : بهترین ماشین ایرانی برای خرید از دید اقشار مختلف جامعه

انواع کولر گازی از نظر کاربرد

خوب حال که در خصوص توان کولر گازی و متراژی که خنک میکند مطالب جدید یاد گرفتیم بهتر است به ادامه مطلب رفته و انواع کولر گازی را بیشتر بشناسیم.

۱- کولر‌گازی پرتابل یا قابل حمل

کولر گازی پرتابل

گاهی ممکن است نیاز داشته باشید که مکان قرارگیری کولر گازی خود را تغییر دهید. برای این کار مدل قابل حمل را پیشنهاد می دهیم که برای خنک کردن هوای یک اتاق کوچک مناسب است. کولر گازی پرتابل را تقریبا می توان به راحتی جا به جا کرد. در کنار قیمت پایین تر این دستگاه، محدوده خنک کنندگی آن ها محدود می باشد.بیشتر مردم برای خنک‌کردن فضایی بصورت موقت یا جایی که امکان نصب کولر داخل پنجره یا دیوار نیست، از این نوع کولر استفاده می‌کنند. بدلیل اینکه کولر‌گازی پرتابل داخل اتاق قرار‌دارد، فن‌های تبخیر ‌کننده‌اش تقریبا بصورت دائم باید کار‌کند تا رطوبتی که بصورت میعان داخل دستگاه جمع می‌شود را خارج‌کنند.

۲- کولر‌گازی اسپلیت دیواری

اسپیلیت دیواری

یکی دیگر از انواع کولر گازی ، اسپیلیت یا بی‌مجرا یا مینی اسپلیت نام دارد که در خانه‌ها، هتل‌ها و فضاهای تجاری و خانه‌های چند‌ واحدی زیاد دیده می‌شود. این کولر به یک آپشن محبوب در خانه‌هایی که سیستم گرمایش و سرمایش مرکزی HVAC ندارند تبدیل شده است . بیشتر کولر‌های اسپلیت بعنوان پمپ گرمایی هم عمل کرده  و در زمستان فضا را گرم می‌کنند.

اسپلیت همانطور که از اسمش پیداست سیستم سرمایشی را به دو پکیج مجزا تقسیم‌کرده که یک قسمت آن بعنوان سیستم کندانسور و انتقال‌دهنده حرارت به بیرون، روی دیوار خارجی ساختمان نصب ‌شده و شامل کندانسور، کمپرسور و فن کندانسور است. اما سیستم تبخیر کولر‌ گازی اسپلیت، در داخل خانه قرار دارد و کار خنک‌کردن و گردش هوا را بعهده دارد. این قسمت معمولا شامل یک باکس مستطیلی است که در ارتفاع بالا روی یکی از دیوار‌های داخلی نصب‌شده و فن گردش‌هوا ، شیر انبساط و لوله‌های تبخیر در آن قرار‌ دارد. لوله‌های سرما‌ ساز داخل دیوار مابین دو قسمت مجزای اسپلیت قرار‌گرفته است .

۳- گولر گازی پشت پنجره ای

کولر گازی پنجره ای

این نوع کولر گازی یک سیستم یکپارچه است که همه اجزاء آن بصورت فشرده و جمع‌ و‌ جور داخل یک محفظه قرار‌گرفته و همانطور که از نام آن پیدا است اغلب داخل پنجره و… قرار میگیرد.این نوع کولر گازی در همه جور سایز کوچک و  بزرگی پیدا می‌شود و از یک اتاق کوچک گرفته تا یک طبقه کامل را می‌توانید با آن خنک‌کنید. حتی یک خانه کامل را هم می‌تواند خنک‌کند،اگر خانه ویلایی یا یک‌طبقه باشد.
این مدل کولر معمولا اشکالاتی دارد مثلا می توانند صدای زیادی داشته باشند و برق زیادی را هم مصرف کند.

۴- کولر گازی کانالی یا داکت اسپلیت

کولر گازی کانالی یا داکت اسپلیت

در نوع داکت اسپلیت یا اسپلیت کانالی، یونیت داخلی در داخل سقف کاذب قرار می گیرد و نیاز به یک سیستم کانال کشی برای توزیع هوای مطبوع می باشد. از مزایای این نوع اسپلیت عدم اشغال فضای دیوار، امکان تعبیه کویل آبگرم در یونیت داخلی و کم شدن تعداد کندانسور ها می باشد.

۵- کولر گازی ایستاده (Standing)

اسپلیت ایستاده

کولر گازی اسپیلت ایستاده دارای دستگاه داخلی و بیرونی بوده و کاملا مشابه اسپیلت ساده می باشد. تنها تفاوت این سیستم با سیستم های دیگر در این است که طراحی دستگاه داخلی این سیستم، مخصوصا فن آن، برای فضاهای بزرگ مانند سالن ها، اداره جات و مساجد مناسب بوده و پرتاب باد این دستگاه بیشتر از دستگاههای قبلی می باشد.

انوع مختلفی از اسپلیت ایستاده ساخته می شود، در بعضی از انواع آن خروجی هوا دستگاه از نوع کانالی بوده و توزیع هوا توسط سیستم کانال می باشد و در برخی دیگر کمپرسور نیز در داخل دستگاه داخلی قرار می گیرد و دستگاه بیرونی فقط شامل کندانسور است.ظاهراً این دستگاه شبیه یک یخچال یا کمد مرتفع می باشد و به دلیل ظاهر آن و ایستایی آن بر روی زمین آن را اسپلیت ایستاده یا کابینتی می نامند.

۶- اسپلیت سقفی زمینی (Floor Ceiling)

اسپلیت سقفی زمینی

در اسپلیت سقفی زمینی یونیت داخلی هم بصورت زمینی کنار دیوار قرار بگیرد و هم بصورت خوابیده به سقف قابل نصب می باشد.

۷- اسپلیت کاستی (Cassette)

اسپلیت کاستی

اسپلیت کاستی در داخل سقف کاذب قرار می کیرد و از وسط مکش و از چهار جهت دهش هوا دارد و معمولا دارای کاربری تجاری و اداری می باشد و برای مکان هایی دارای ارتفاع سقف بیشتر از حد معمول مورد استفاده قرار می گیرد .

۸- سقفی دیواری (Wall Mounted Ceiling)

اسپلیت سقفی دیواری

همانند مدل های دیواری هستند فقط دریچه مکش آنها بصورت اریب طراحی شده است که می توان پنل داخلی را تا بالاترین حد ممکن به سقف نصب نمود.

۹- کولر گازی مولتی پنل یا چند تکه (Multi Panel)

کولر گازی مولتی پنل یک دستگاه بیرونی شامل کندانسور هوایی و کمپرسور و چند دستگاه داخلی از انوع مختلف ذکر شده می تواند وجود داشته باشد. تعداد دستگاه های داخلی از ۲ تا حدود ۱۰۰ عدد می تواند باشد. سیستم هایی که دارای بیش از چهار پنل داخلی می باشند، معمولا با استفاده از تکنولوژی پیشرفته الکترونیکی، قابلیت کنترل و استفاده  مجزای هر دستگاه داخلی، مانند یک دستگاه کاملاً مستقل را دارند که اصطلاحاً به آنها سیستمهای جریان مبرد متغیر (Variable Refrigerant Flow) یا VRF گفته می شود.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید پرینتر – چگونه بهترین پرینتر را انتخاب کنیم

Rate this post
۰
برچسب ها :
نویسنده مطلب علی

بدون دیدگاه

logo-samandehi