هر آنچه برای نگهداری از عروس هلندی در خانه باید بدانید

عروس هلندی
۴.۷/۵ - (۷۶ امتیاز)

عروس هلندی یک پرنده زیبا و زینتی است که بومی کشور استرالیا میباشد . این پرنده در رنگ های مختلف از جمله سفید ، خاکستری ، قهوه ای ، زرد و کرمی وجود دارد. این پرنده زیبا  از خانواده طوطی های کاکل دار است و خیلی زود با صاحبش ارتباط برقرار می کند و نگهداری از آن کار سختی نیست. این پرنده های زیبا و باهوش، به سادگی تکثیر می شوند. به علاوه از آن پرندگانی است که همیشه مشتریانی دست به نقد دارد و فروش آن پول زیادی خواهد داشت. روی سر این پرنده کاکلی بلند و زیبا قرار دارد. عروس هلندی ها بسیار کنجکاو و با مزه هستند  و می توانند حرف زدن را یاد بگیرند. این پرنده عاشق جایزه گرفتن است و در صورت جایزه گرفتن، زودتر و بهتر تربیت می شود.

این پرنده که به کوکاتیل نیز معروف است ، یک پرنده بسیار اجتماعی است و به خوبی با انسانها ارتباط برقرار می کند. در نگهداری از کوکاتیل باید به این نکته توجه داشته باشید که این پرنده بسیار حساس است و نیاز به محبت دارد و اگر به آن کم توجهی شود شروع به جیغ و داد خواهد کرد . روزانه بایستی حداقل ۱ ساعت از وقت خود را به بازی و تعامل با طوطی بگذرانید. نگهداری از عروس هلندی نیاز به دانستن نکات خاصی دارد که در این نوشته با آنها آشنا خواهید شد.

نگهداری عروس هلندی

نژادهای عروس هلندی

از نژادهای عروس هلندی میتوان به ابلق ، خاکستری ، صدفی ، دارچینی، نقره ای، گلباقالی ، زرد کمرنگ ، لوتینو ، وایت فیس ، وایت فیس مرواریدی ، وایت فیس ابلق و عروس هلندی آلبینو اشاره کرد.
تعیین جنسیت عروس هلندی
تعیین جنسیت این پرنده برای کسانی که قصد خرید یا فروش و یا پرورش آن را دارند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.تشخیص جنسیت عروس هلندی را می توان با روش های مختلف انجام داد. یک روش این است که باید صبر کنید که پرهای اصلی پرنده رشد کند و با استفاده از آن ها جنسیت عروس را تشخیص دهید. برای تشخیص جنسیت به روش پرهای اصلی باید حدود شش تا نه ماه حوصله به خرج دهید تا این پرها در پرنده رشد کند. جوجه های عروس هلندی در ابتدا بسیار به هم شبیه هستند اما پس از شش الی نه ماه که پرهای اصلی پرنده رشد کرد می توان تشخیص جنسیت را به این روش انجام داد.
همچنین با استفاده از ویژگی های ظاهری صورت عروس هلندی نیز می توان تشخیص جنسیت آن را انجام داد. صورت جنس نر این پرنده برجسته با خال های پررنگ است و رنگ های زنده تر و شادتری نسبت به ماده ها دارد. در حالی که جنس ماده دارای یک خال کمرنگ در صورت و دارای رنگ زمینه صورت مرده تری است.البته احتمال زیاد
برای کسانی که قصد نگهداری از این پرنده در منزل را دارند اهمیت چندانی نوع جنسیت نخواهد داشت . اما با توجه به اینکه مقوله تعیین جنسیت نیاز به یک مقاله کامل دارد و در حوصله این مطلب نیست در اولین فرصت در سایت گوگلز به شناخت و تعیین جنسیت این پرنده زیبا خواهیم پرداخت.

دمای نگهداری عروس هلندی

دمای نگهداری از پرنده

عروس هلندی پرنده ای است که نژاد آن در طبیعت زندگی می کند در نتیجه هم در هوای سرد و هم در هوای گرم می توانند به راحتی به زندگی خود ادامه دهند. با توجه به شرایط دمای طبیعی محل زندگی این پرنده باید دمای خانه را به درستی تنظیم کنید تا این پرنده اذیت نشود. بهترین بازه دما برای نگهداری از این پرنده بین ۲۵ تا ۳۵ درجه سانتی گراد است. در تابستان و برای خنک نگه داشتن بدن پرنده می توانید آنها را هر روز یا یک روز در میان استحمام کنید.علاوه بر دمای محیط، رطوبت نیز یک عامل مهم در حیات و سالم ماندن عروس هلندی است. برای تامین رطوبت مورد نیاز میتوانید از دستگاه بخور استفاده کنید یا یک پارچه خیس را روی قفس عروس هلندی بیندازید.

برای نگهداری عروس هلندی در زمستان باید خانه خود را گرم و مرطوب نگه دارید. دقت کنید که عروس شما احساس سرما نکند زیرا در این صورت کسل شده و احتمال دارد دچار سرماخوردگی شود. همچنین دقت داشته باشید که حرارت محیط نباید آنقدر بالا برود که پرنده از شدت گرما کلافه شود. باز ماندن منقار پرنده و فاصله دادن بال ها از بدن، از جمله نشانه های گرما و عطش شدید پرنده است.در فصل زمستان، به دلیل روشن بودن بخاری و دیگر وسایل گرمایشی، محیط خانه خشک می شود. برای برقراری رطوبت در زمستان، بهتر است یک کتری یا قابلمه را پر از آب کنید و آن را روی بخاری قرار دهید تا رطوبت در محیط به صورت متعادل حفظ شود و یا از دستگاه تولید بخار استفاده کنید .

مکان نگهداری عروس هلندی

مکان نگهداری از طوطی

اگر تصمیم به نگهداری از این پرنده گرفته اید مکان نگهداری آن بسیار اهمیت دارد . این مکان باید مکانی جهت آرامش و امنیت پرنده باشد . اولین کاری که بعد از خرید عروس هلندی باید انجام دهید خرید یک قفس مناسب برای این پرنده است. بهتر است قبل از آوردن عروس هلندی به خانه محل زندگی او را مشخص کنید تا بعد از آمدن آن مجبور به جا به جایی متعدد او نشوید. زیرا در این صورت پرنده شما ممکن است استرس بگیرد.

در هنگام انتخاب قفس توجه داشته باشید که قفس پرنده باید به اندازه ای بزرگ باشد تا او بتواند به راحتی در آن بال بزند و آزادی عمل داشته باشد. بهتر است قفسی بخرید که پرنده داخل آن بتواند پروازهای کوتاه را انجام دهد. قفس آن‌ها باید حداقل دوبرابر طول آن‌ها در حالی که بال‌های خود را باز نگه داشته باشند باشد حداقل اندازه پیشنهادی ۴۵ در ۵۵ در ۴۵ است. در صورتی که تمایل به نگهداری بیش از یک عروس هلندی را دارید، این مقدار افزایش پیدا می‌کند.

از آنجایی که عروس هلندی خیلی زود یاد می گیرد که درب قفس را باز کند، توصیه می کنیم قفسی بخرید که پرنده نتواند در آن را باز کند و از قفس خارج شود.

مکان نگهداری از عروس هلندی باید به دور از باد کولر و باد پنکه باشد. در نتیجه اگر قفس پرنده در کنار پنجره است، بهتر است درب پنجره را ببندید.

مکان نگهداری عروس هلندی نباید تاریک باشد. یعنی بهتر است کمی روشنایی به داخل قفس پرنده تابیده شود زیرا اگر محیط تاریک باشد، پرنده با کوچکترین صدایی می ترسد و خود را به اطراف قفس می کوبد.

قفس پرنده نباید در معرض نور شدید خورشید قرار داشته باشد زیرا نور و گرمای آفتاب، عروس هلندی را تلف می کند.بهتر است قفس عروس هلندی را در هال یا پذیرایی خانه و جاهای شلوغ منزل خود قرار دهید تا ترس پرنده از انسانها بریزد.بدترین مکان برای نگهداری عروس هلندی، آشپزخانه است زیرا در این مکان، گازها و بوهای مختلف پخش می شود و ممکن است باعث ناراحتی پرنده ها شود.

غذای عروس هلندی

غذای مناسب طوطی سانان

عروس هلندی بیشتر به دانه ارزن، تخم کتان، تخم آفتابگردان، تخم شاهدانه، بذر سبزیجات، انواع اجیل ها و دانه های شبیه به آن علاقه نشان می دهد ولی این ها به تنهایی برای تغذیه عروس هلندی کافی نیست. انواع میوه ها، سبزیجات و انواع مکمل ها و مولتی ویتامین ها را باید به او بدهید تا بدنش از هر لحاظ تامین شود.کمبود پروتئین یا ویتامین ها و مواد معدنی در بدن پرنده باعث بروز بیماری های جدی نظیر کم خونی، ریزش پر، نیوکاسل، انفولانزا و … می شود. پس بهتر است غذای پرنده از تنوع زیادی برخوردار باشد هم چنین دادن یک غذای مداوم و تکراری همانطور که برای شما خسته کننده خواهد بود برای او نیز خسته کننده خواهد بود و پس از مدتی علاوه بر از دست دادن اشتها به انواع بیماری ها مبتلا خواهد شد.
عروس هلندی و تمامی کاکل دار ها به میوه هایی همچون سیب، هلو، گلابی، توت، کیوی، پرتقال، موز و انواع آلو ها علاقه نشان می دهد. حتما میوه ها را بشورید و در اختیار پرنده قرار دهید .
از جمله سبزیجات مورد علاقه عروس هلندی هویج، سیب زمینی، کلم بروکلی، فلفل سبز، چغندر، گوجه فرنگی پخته می باشد. که می توانید با توجه به ذائقه پرنده و لیستی که برای رژیم غذایی پرنده تهیه کرده اید در برنامه غذایی او بگنجانید.
از جمله غذا هایی که برای پرنده مضر می باشد شامل آووکادو ، شکلات و کافیین ، کاهو  و کلم ، چیپس و پفک و چربی می باشد.

علت گاز گرفتن عروس هلندی

گاز گرفتن عروس هلندی چند دلیل می تواند داشته باشد، که به طور کلی به موارد زیر می توان اشاره کرد:
– رام نبودن عروس هلندی
– گرسنه بودن عروس هلندی
– نیاز به تولید مثل و آماده تخم گذاری
– استرس هنگام وارد شدن به محیطی جدید یا آشنا شدن با یک صاحب جدید
– هم نشین شدن با یک عروس هلندی وحشی و تقلید از رفتارهای وحشی گرانه او

برای رام کردن عروسی هلندی دو روش وجود دارد:
روش اول شرطی کردن او و روش دوم ترس ریزی عروس هلندی است. اگر پرنده شما قبلا اهلی  شده باشد و فقط بعضی اوقات شروع به گاز گرفتن می کند دلیل این گاز گرفتن ها می تواند مواردی به جز رام نبودن باشد. مثلا یا احساس گرسنگی می کند یا مکانش عوض شده و یا کسی یا چیزی او را ترسانده و احساس ترس می کند. در صورتی که به پرنده غذای مورد علاقه اش را دادید ولی هنوز هم گاز می گیرد، دلیل گاز گرفتنش می تواند مواردی به جز دو مورد بالا باشد. اگر احساس کردید که پرنده فصل تخم گذاری اش فرا رسیده، اجازه تخم گذاری به او بدهید. اگر پرنده به محیط جدیدی وارد شده است یا آن را تازه خریداری نموده اید دلیل گاز گرفتن او کاملا طبیعی می باشد. اگر پرنده قبلا رام شده باشد بزودی به شما نیز عادت خواهد کرد ولی اگر بنا بر هر دلیلی یک پرنده رام نشده خریداری کرده باشید باید برای رام کردن او وقت بگذارید.

چطور یک عروس هلندی را اهلی کنیم

چگونه عروس هلندی را دستی کنیم

به طور کلی برای رام کردن عروس هلندی دو روش وجود دارد: روش اول که ساده ولی وقت گیر می باشد روش شرطی کردن نامیده می شود. روش دوم که ترس ریزی نامیده می شود خیلی سریع پاسخ خود را نشان میدهد. البته ناگفته نماند که رام کردن عروس هلندی بالغ سخت تر از جوجه عروس می باشد، بنابراین سعی کنید جوجه آن را خریداری نمایید.
روش اهلی کردن به دو صورت انجام می پذیرد:۱- تنبیه  ۲- تشویق
در روش اول شما دستتان را به سمت پرنده نزدیک می کنید و هر دفعه که خواست گاز بگیرد، دستتان را کنار کشیده و در عوض غذایی که از آن متنفر است به او نشان می دهید. این کار را صد دفعه و یا شاید هم هزار دفعه انجام خواهید داد تا بلاخره شرطی شده و هر بار که دستتان را نزدیک پرنده کردید، خودش به صورت ناخودآگاه از گاز گرفتن شما منصرف شود. لطفا به این نکته توجه نمایید که برای رام کردن پرنده دست شما باید بدون دستکش و عاری از هر گونه کرم و پماد و چسب و زیور الات باشد.
روش دوم نیز به همین صورت انجام می گیرد ولی تفاوت اصلی در اینجا نوع غذا است ، در روش اول شما غذایی که پرنده ازش متنفر بود را نشانش می دادید ولی در این روش شما غذایی را که پرنده به آن علاقه مند است را بدان نشان می دهید. در این روش نیز شما باید همچنان دستتان را نزدیک پرنده کنید و بلافاصله پس از شروع به گاز گرفتن دستتان را پس کشیده و در عوض غذای مورد علاقه اش را به او نشان دهید. این کار را نیز باید آنقدر تکرار کنید تا پرنده شما را به عنوان یک موجود بی ضرر دانسته و با آمدن شما احساس خوشحالی کند.

روش ترس ریزی در عروس هلندی

سعی کنید این روش را در مورد عروس هلندی های جوان تست کنید، در این رو شما باید انقدر دستتان را به او نزدیک کرده تا دستتان را گاز بگیرد تا در نهایت خودش خسته شده و تسلیم شما شود. هر بار که خواست دستتان را گاز بگیرد دستتان را پس نکشید تا بداند که با گاز گرفتن دستان شما هیچ اتفاقی برایش نمی افتد. هرگز سعی نکنید او را بترسانید، یا از پشت به او نزدیک نشوید، چون در این صورت بیشتر احساس خطر نموده و رام کردنش کمی مشکل تر خواهد شد.
در نتیجه تا حد امکان سعی کنید جوجه عروس خریداری کنید تا دچار مصیب های وحشی گری پرنده نشوید، او را تنها در قفس نگه دارید چون ممکن است با تقلید از رفتار سایر پرندگان به شما حمله کند و اگر دیدید که پرنده شما با تغییر مکان، ترس یا استرس خوی وحشیانه به خود گرفته سعی کنید با رفتار های ملایم و دادن غذا های مورد علاقه به او پرنده را آرام کنید.
بیماری عروس هلندی
از بیماری های عروس هلندی می توان به بیماری هایی همچون لاغری ، یبوست ، راشیتیسم ، نرمی استخوان ، بیمای میلیه ، بیماری کوکسیدین ، بیماری های پا ، غش کردن و بیهوشی ، بی اشتهایی و غده یا ورم اشاره کرد.
در بیماری لاغری که جوجه های جوان در سن ۳ تا ۹ ماهگی به آن مبتلا می شوند ، پرنده بیمار در ظرف مدت بسیار کوتاه و در بین ۲۴ تا ۳۶ ساعت گوشت بسیار زیادی از بدن خود را از دست می دهد ، بی حال و کسل می شود و چشمانش درخشندگی خود را از دست داده و کم فروغ می شوند. اگرچه عامل اصلی این بیماری شناخته نشده است ولی احتمالا به دلیل آلوده بودن دانه ها و مواد غذایی است که برای تغذیه به پرنده داده می شود. در صورت بروز این بیماری باید یک قطره روغن کرچک یا روغن زیتون به منقار پرنده ریخته و به جای دانه های سفت ، دانه های مرطوب و خیس شده به داخل قفس بریزید. استفاده از شربت خولان ، و دانه های خشخاش و اضافه کردن شربت دیانیمول یا ت ث پ به آب آشامیدنی پرنده می تواند در بهبود وضعیت پرنده نقش مهمی ایفا کند.
در بیماری یبوست نیز پرها پف کرده و پرنده به راحتی نمی تواند فضولات را از مخرج خود دفع کند. از نشانه های این بیماری می توان به سستی و بی حالی ، کم اشتهایی و وجود رنگ سیاه در فضولات پرنده اشاره کرد. استفاده از مواد غذایی کهنه و غیرمجاز و دانه های کربوهیدراتی می تواند از عوامل یبوست در پرنده باشد. برای درمان این بیماری می توان چند قطره روغن نباتی مایع را به مخرج پرنده بیمار مالید و یا یک قطره روغن کرچک را به منقار پرنده چکاند. استفاده از میوه ها و سبزیجات در تغذیه پرنده برای یبوست توصیه می شود.
4.7/5 - (76 امتیاز)
۰
برچسب ها :
نویسنده مطلب علی

بدون دیدگاه

logo-samandehi